Student jongen in klas

Jouw rol in het onderwijs

Overweeg je ‘iets in het onderwijs’ te gaan doen, maar heb je nog geen idee welke mogelijkheden er zijn voor jouw situatie? Op deze pagina vind je informatie over de verschillende rollen in het onderwijs waar we jou vanuit Aeres Hogeschool Wageningen in kunnen opleiden, zoals gastdocent, bevoegd docent of instructeur. Daarnaast vind je per rol de benodigde kwalificatie-eisen (het opleidingsniveau waaraan je moet voldoen).

Docent

Cover B DT Docent Dienstverlening en Producten

Herinner je je favoriete docent nog? Waarschijnlijk wel. Bij Aeres Hogeschool Wageningen lopen honderden docenten in spé rond die juist déze impact willen maken op hun studenten. Het is belangrijk om te weten dat wij docenten opleiden voor beroepsgerichte vakken in het (v)mbo.

Om je een voorbeeld te geven: bij ons word je dus geen docent Wiskunde, maar sta je iedere dag met beide benen in de beroepspraktijk en sta je doorlopend in contact met de sector waarbinnen je lesgeeft. Als docent vervul je vaak verschillende rollen (zoals bijvoorbeeld studieloopbaanbegeleider of mentor) en hou je ervan om met (jonge) mensen te werken en om verschillende partijen met elkaar te verbinden. Je ontwikkelt je dus in brede zin en vervult een mooie maatschappelijke functie.

Wat heb je hiervoor nodig?

• Onderwijsbevoegdheid, tweedegraads docent beroepsgericht vak
  • Wil je alleen lesgeven binnen in het mbo binnen je eigen vakgebied? Dan kan een Pedagogisch Didactisch Getuigschrift ook een optie zijn.

Meer info over onze docentopleidingen

Hybride docent

Cover B DT Docent Groene Sector Kopopleiding

In deze rol ben je zelf werkzaam in de beroepspraktijk én sta je regelmatig voor de klas om je kennis over jouw vakgebied te delen met een groep enthousiaste studenten. Zo breng je de meest recente vakkennis naar het onderwijs en kun je de brede blik van het onderwijs inbrengen in het bedrijfsleven.

Als hybride docent werk je ook in het bedrijfsleven, waardoor je vaak betrokken bent bij proces- en productinnovaties. Deze opgedane kennis kun je dan direct delen binnen je vak als docent. Zo  levert het je een brede ontwikkeling op én vervul je een mooie maatschappelijke functie.

Wat heb je hiervoor nodig?

• Minder dan 160 uur per jaar voor de klas: geen kwalificatie nodig (zie: gastdocent)
  • Meer dan 160 uur per jaar voor de klas: tweedegraads bevoegdheid of Pedagogisch Didactisch Getuigschrift

Meer info over onze docentopleidingen

Gastdocent

Cover B DT Docent Groene Sector HAO

Ben je blij met je huidige werksituatie, maar zou je daarnaast ook graag af en toe je kennis willen delen binnen het onderwijs? Dan is het gastdocentschap iets voor jou. Je geeft gastlessen over (vaak) thematische onderwerpen en valt onder de verantwoordelijkheid van een bevoegd docent. De spelregel is wel dat je dit maximaal 160 uur per jaar mag doen. Veel gastdocenten hebben een uitdagende baan in het bedrijfsleven en halen veel energie uit het lesgeven aan een groep ambitieuze studenten.

Wat heb je hiervoor nodig?

Voor deze rol heb je officieel geen kwalificaties nodig. Middels onderstaande opties bieden we je wel de mogelijkheid om wat steviger in je schoenen te staan als je voor de klas staat. Optionele kwalificaties:

Instructeur

Cover B VT Docent Agrotechniek

Heb je niet de ambitie om zelfstandig voor de klas te staan, maar wil je je kennis wel graag delen? Dan kun je ook als instructeur aan de slag. In deze rol ondersteun je de docent, verzorg je praktische instructielessen, begeleid je studenten en deel je je kennis met hen. Tegelijkertijd word jij weer begeleid door de docent en vormen jullie een hecht team om zo de volgende generatie professionals op te leiden.

Stap voor stap bouw je didactische vaardigheden op en leer je welke (werk)vormen wel of juist niét werken. Kortom: je bent breed inzetbaar en een aanspreekpunt voor zowel de studenten als de docent.

Innovator in het onderwijs

Cover M DT Leren en Innoveren

Of de verandering binnen het thema 'onderwijsontwikkeling' nu klein of groot is: jij ziet slimme, innovatieve kansen en neemt de leidende of stimulerende rol op je om dit in gang te zetten. Onze masteropleiding Leren en Innoveren leidt ervaren onderwijskrachten op tot innovator van het onderwijs.

Je vervult een voorbeeldrol in je organisatie. Inspirerend en deskundig. Belangrijkste vereiste: een groot hart voor de lerende medemens. Deze master wordt gevolgd door mensen binnen en buiten het onderwijs. Denk aan:

• Docenten in het beroepsonderwijs (vmbo, mbo, hbo), primair en voortgezet onderwijs;
  • Managers, adviseurs en beleidsmedewerkers in het onderwijs, binnen bedrijven en maatschappelijke organisaties;
  • Of zelfstandig adviseurs die zich bezighouden met leer- en ontwikkelvraagstukken.

Master Leren en Innoveren