Bachelor voltijd kopopleiding Docent en kennismanager Groene sector Aeres Hogeschool Wageningen

Kopopleiding Docent en kennismanager Groene sector

CROHO: Docent en Kennismanager Groene Sector (34899)
?
Ik zoek
Voltijdopleiding
Niveau opleiding
Wageningen
1 jaar
Introductie

De studie

Je hebt je hogere agrarische opleiding of wo-opleiding (bijna) afgerond en staat te popelen om aan de slag te gaan in de groene sector. Met de Kopopleiding Docent en Kennismanager Groene Sector haal je binnen één jaar je tweedegraads onderwijsbevoegdheid en ben je optimaal voorbereid om voor de klas te staan in het (v)mbo. Je deelt jouw kennis en ervaring graag en leert jongeren over deze groene sector. Door les te geven in de groene sector, bijvoorbeeld in het vmbo of mbo, zorg je ervoor dat de sector zich blijft ontwikkelen.

Toelatingseisen

Zo word je toegelaten

Praktische vragen

Hoe zit het met...

• Educatieve minor al gedaan?

Heb je tijdens je eerdere verwante groene hbo al de Educatieve minor bij ons gevolgd en met succes afgerond, dan krijg je vrijstelling voor het eerste deel van deze kopopleiding. Je stroomt dan in in het tweede deel. De totale duur van de kopopleiding is dan nog een half jaar (in plaats van een jaar). Heb je een Educatieve minor gedaan binnen je opleiding aan de WUR, dan is ook een deel van het kopopleidingsprogramma vrijgesteld. De totale duur van de kopopleiding is hierbij nog steeds een jaar, maar de studiebelasting in dat jaar is lager dan standaard.

• Werkplekleren

Vanaf het begin van je studie ga je werkplekleren (stagelopen). Werkplekleren is het oefenen en leren in een zo authentiek mogelijke beroepscontext. Om een goed beeld te krijgen van het docentschap ga je minimaal 2 volledige dagen per week werkplekleren in het onderwijs, waarbij je zo veel mogelijk meedraait en verschillende taken oppakt. Meer info hierover vind je hier.

• Studiefinanciering

Heb je een verwante ‘groene’ opleiding aan hbo of universiteit afgerond en je gaat daarna deze kopopleiding (voltijd) volgen, dan kun je 12 maanden extra studiefinanciering krijgen, mits je aan de voorwaarden van studiefinanciering voldoet. Meer info over deze regeling vind je op de website van DUO.

• Tweedegraads bevoegdheid

Met het behaalde getuigschrift ben je bevoegd om les te geven in profiel ‘Groen’ (groen breed) in het vmbo en praktijkonderwijs. Je mag ook lesgeven in je eigen groene vakgebied in het mbo en hbo. Daarnaast geven veel van onze afgestudeerden les in verwante vakken (bijvoorbeeld Biologie) in een leergebied als Mens en Natuur. Je bekwaamheid hiervoor wordt door je werkgever beoordeeld en bepaald. Lees hier meer.

Studie in beeld

Dit beleven onze studenten

Groene sector docent met jonge leerlingen buiten bij water
Student onderzoek buiten natuur biologie dier Aeres Hogeschool Almere
Groene sector docent met leerlingen en microscoop
Groene sector docent met studenten in kas
Aeres Hogeschool Wageningen binnenkant klaslokalen
Studie inhoud

Dit leer je tijdens je studie

Semester 1

Tijdens het 1e semester ligt de nadruk op de basis van het docentschap. Hoe bereid je een les voor, rekening houdend met jouw leerlingen? Hoe sta je voor de klas? En wie zijn eigenlijk die leerlingen en hoe leren zij? Je krijgt dus les in presenteren, didactiek en ontwikkelingspsychologie. Je leert hoe je een schriftelijke toets maakt en hoe je een werkblad ontwerpt.

Semester 2

Waar in semester 1 de focus ligt op de rol van de docent, maak je in het tweede semester de stap richting de rol van leercoach. Hoe begeleid je leerlingen in het leren en maak je ze hierin zelfstandiger? Hoe draag je een deel van de verantwoordelijkheid over aan de leerlingen, maar houd je wel overzicht en de spreekwoordelijke vinger aan de pols?

Daarnaast ontwerp je een leertraject waarin je de kern van Leren voor Duurzame Ontwikkeling verwerkt.

Je toekomst

Wat je kunt na je studie

• Baankansen

Na dit verkorte bachelor traject ontvang je het getuigschrift ‘Educatie & kennismanagement groene sector’. Je hebt dan een tweedegraads onderwijsbevoegdheid. Hiermee ben je onder andere bevoegd om les te geven in de vakken binnen het profiel ‘groen’ in het vmbo en praktijkonderwijs.

Je mag ook lesgeven in de opleidingsdomeinen Voedsel, Natuur en Leefomgeving in het mbo en hbo. Daarnaast geven veel van onze afgestudeerden les in verwante vakken in een leergebied als Mens en Natuur. In overleg met je werkgever bepaal je hoe je daarvoor je bekwaamheid aantoont.

• Combineer je baan

Je kunt een baan in het onderwijs goed combineren met een baan in het bedrijfsleven, of dit afwisselen. Dat maakt je flexibel en het vergroot je kansen op de arbeidsmarkt.

Enthousiast?

Tijd voor de volgende stap!

Stel je vraag aan Bureau Opleidingsadvies en Toelating