Inleiding in Stedelijke Voedselvraagstukken

Ons voedselsysteem is geglobaliseerd en geïndustrialiseerd. In de supermarkten kunnen we producten van over de hele wereld vinden. Er zijn verschillende gemaksproducten beschikbaar die ons veel tijd besparen. Maar dit voedselsysteem heeft ook negatieve effecten op het milieu, de leefomgeving en onze gezondheid. Denk aan ontbossing, uitputting van de bodem en waterschaarste, maar ook de groei van het aantal mensen dat lijdt aan overgewicht en gerelateerde ziektes. Het is dus belangrijk dat we duurzamer en gezonder gaan eten: in de praktijk is dat lastig omdat eetgedrag erg routinematig is. De vraag is dus hoe we onze voedselroutines kunnen doorbreken.

Om die vraag te beantwoorden moeten we niet alleen naar het individu kijken, maar ook naar de sociale en fysieke omgeving: de omgeving kan verandering van gedrag namelijk zowel hinderen als stimuleren. De stad en stedelijk voedselbeleid speelt hierin dan ook een belangrijke rol.

Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat ons eetpatroon niet alleen maar problematisch is. Voedsel kan bijvoorbeeld ook verbinden: met anderen - wanneer mensen gezamenlijk van een maaltijd genieten - maar ook met het land van herkomst of juist met de directe omgeving, het landschap, en degene die ons voedsel produceert. Eten is immers niet alleen voeding, maar vooral ook een sociale bezigheid.

Het team food van Aeres Hogeschool Almere (waaronder het lectoraat Stedelijke Voedselvraagstukken) richt zich op het stimuleren van een inclusieve voedselomgeving waarin consumenten gezonde en duurzame voedselroutines kunnen ontwikkelen, die passen bij hun achtergrond, de manier van leven, de beschikbare middelen, en waarin voedsel van dichtbij een grote rol speelt. We richten ons daarbij specifiek op zes thema’s:

• de multiculturele voedselomgeving,
  • de eiwittransitie,
  • (het verminderen van) voedselverspilling,
  • de voedselomgeving van jongeren
  • voedsel en armoede,
  • stedelijk voedselbeleid.

In al deze onderzoekslijnen ligt de nadruk op de stedelijke consument en de stad Almere.

Het lectoraat Stedelijke Voedselvraagstukken is verbonden aan Flevo Campus. Meer weten over het lectoraat? Neem dan contact op met Esther Veen.

Onderzoekslijnen en projecten binnen Stedelijke Voedselvraagstukken:

Onderzoekers

Master Food Systems Innovation

Master voltijd opleiding Food systems innovation Aeres Hogeschool Almere
Wil jij bijdragen aan het duurzamer, eerlijker en gezonder maken van het voedselsysteem? Dan is deze Master iets voor jou!

Minor Food Systems in Transition

Stedelijke voedselvraagstukken
Een HBO minor met alles over transities in voedselsystemen, overproductie, beleid, de voedselomgeving en de rol van de consument.

Onderzoeksstage bij het lectoraat

Vrouw bij de groente afdeling
Studenten kunnen stage lopen of afstuderen bij het lectoraat Stedelijke Voedselvraagstukken. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Dit hebben studenten gedaan binnen het lectoraat Stedelijke Voedselvraagstukken:

• Stage Ilse Neefjes – Hoe kijken ouderen naar vegetarisch eten?
    Ilse heeft meegewerkt aan verschillende lopende onderzoeken en is daarnaast aan de slag gegaan met een eigen onderwerp. Ze wilde graag een bijdrage leveren aan de onderzoekslijn over de eiwittransitie. Ze was nieuwsgierig of ouderen zich bezighouden met vegetarisch en veganistisch eten en in hoeverre verzorgingshuizen ouderen hierin faciliteren. Lees hier een samenvatting van haar verslag.
  • Stage Stijn Steenmeijer – Welke cacao past bij jou? + Waste to Succes
    De stageopdracht bij The Waste To Success beviel Stijn zo goed, dat hij is blijven plakken. Stijn heeft voor zijn stage middelbare scholieren begeleid bij een opdracht over voedselverspilling en heeft sindsdien al vele workshops en cateringopdrachten verzorgd als volwaardig lid van het team. Daarnaast heeft Stijn, geïnspireerd op het ‘Welk ei kies jij?’ onderzoek van het lectoraat, zijn eigen schap in elkaar geknutseld: ‘Welke cacao past bij jou?’. Benieuwd naar zijn resultaten? Lees erover in zijn verslag.
  • Afstudeeronderzoek Sara Adriano – A Latin American migrant foodscape in the Netherlands
    Italiaanse studente Sara is via Flevo Campus bij ons terecht gekomen en heeft voor haar afstudeeronderzoek een set interviews afgenomen met Latijns-Amerikaanse vrouwen die naar Almere zijn verhuisd. Ze liet hen food maps tekenen om hun voedselroutines en voedselomgeving in kaart te brengen. In opdracht van het lectoraat heeft ze vervolgens ook een aantal kinderen van deze vrouwen geïnterviewd. Lees er in dit en dit artikel meer over.
  • Afstudeeronderzoek Lisa Kenter – Het kennisniveau over dierlijke en plantaardige voedingsproducten
    Lisa heeft voor haar afstudeeronderzoek een enquête uitgezet gericht op het kennisniveau over dierlijke en plantaardige voedingsproducten onder omnivoren, flexitariërs, vegetariërs en veganisten. Een mooie aanvulling op onze kwalitatieve interviews! Lees hier haar rapport.