Prijsuitreking innovatieprijs 2019

Bonny Everaars wint allereerste Aeres Hogeschool Wageningen Innovatieprijs 2019

Date

Maandag 30 september is de allereerste Innovatieprijs binnen Aeres Hogeschool Wageningen uitgereikt aan Bonny Everaars. De Innovatieprijs is een jaarlijkse terugkerende prijs voor de student met het meest innovatieve idee uitgewerkt in het kader van een werkplekopdracht. Bonny Everaars heeft de prijs in ontvangst genomen met haar innovatieve plan 'Inzetten van schapen bij dier-ondersteunde therapieën voor slachtoffers van seksueel misbruik'

In Nederland zijn er meer dan 100.000 slachtoffers van verkrachting per jaar. Het huidige aanbod van dier-ondersteunde therapieën en interventies beslaan al een vrij grote doelgroep, maar nog niet slachtoffers van seksueel misbruik. Deze slachtoffers, vooral wanneer er sprake is van kinderen, lopen een groot risico op schadelijke gevolgen voor de gezondheid en de fysieke en psychosociale ontwikkeling. Steeds meer begint het inzicht te ontstaan dat dieren een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het welzijn van mensen, maar tot op heden wordt nog niet gebruik gemaakt van (de specifieke kwaliteiten van) dieren voor deze doelgroep, waarbij juist mensen de boosdoeners zijn. Het plan draagt bij aan de ontwikkeling van interventies, tijdens therapiesessies voor slachtoffers van seksueel misbruik, met schapen. Dit plan heeft ze uitgevoerd in het kader van haar werkplekopdracht bij de Stichting Pets4Care.

Bonny heeft haar prijs ontvangen uit handen van Rien Komen, vice-voorzitter van het College van Bestuurs van Aeres. Uit drie genomineerde innovaties heeft de jury haar plan als winnaar verkozen. "Het plan sluit goed aan bij de actualiteit, ze heeft een goede onderbouwing beschreven en heeft zich goed verdiept in de diverse sectoren met gebruik van de eigen sector", aldus Rien Komen. Bonny heeft een cheque van € 1.000,- in ontvangst genomen.

Naast de prijs voor de student kreeg ook het bij Bonny behorende onderwijsteam 'Bachelor Docent en kennismanager Groene sector voltijd' een voucher overhandigd. De voucher wordt door het opleidingsteam in afstemming met de student ingezet voor ondersteuning door docenten en/of de aanschaf van materialen om de innovatie verder uit te werken en/of door te ontwikkelen.