Team Praktijkgericht Onderzoek van Aeres Hogeschool Almere lanceert tweede digitale magazine

Het tweede digitale magazine van Team Praktijkgericht Onderzoek van Aeres Hogeschool Almere is gepubliceerd.

Laat de stad leven

Net als in de eerste editie, staat het magazine ook dit keer boordevol interessante interviews en artikelen met een van onze lectoren, onderzoekers en promovendi. Het nieuwe magazine staat in het teken van de missie van de hogeschool: ‘Laat de stad leven’.

Hoe houden we de stad leefbaar? De vraag is zo gesteld, maar de antwoorden zijn complexer. Daar is veel onderzoek en veel meer kennis voor nodig. Het onderzoek van Aeres Hogeschool Almere richt zich op voedsel en gezond leven, duurzaamheid en de groene stad. “Het is van groot belang dat we steeds meer kennis ontwikkelen over het leefbaar houden van de stad,” aldus Wil Bekkering, directeur Aeres Hogeschool Almere.

Door middel van burgerparticipatie, educatie en innovatie brengen de lectoraten van de hogeschool bewustzijn en kennis onder een groter publiek. Dat doen ze natuurlijk middels onderzoek, maar ook door het opzetten van verschillende (landelijke) interactieve initiatieven.

In het digitale magazine vertellen de lectoren, onderzoekers en promovendi hierover. Wat er gebeurt er bijvoorbeeld als je bewoners betrekt bij veranderingen in hun wijk? Dinand Ekkel, lector Groene & Vitale Stad, onderzoekt dit samen met GamePlay Studio door middel van een serious game. En hoe kunnen we voedseleducatie hoger op de agenda zetten? Marleen Warnaar en Nicolette van de Kamp, onderzoekers bij Aeres (V)MBO Almere en Aeres Hogeschool Almere, hebben met het landelijke programma Jong Leren Eten de missie om jongeren van 0-18 jaar ‘voedselvaardiger’ te maken.

Gideon Spanjar is net begonnen als lector van een nieuw lectoraat gericht op innovatie van de groenstedelijke ruimte. Een lectoraat in samenwerking met de gemeente Almere en provincie Flevoland, dat wordt opgericht midden in corona-tijd. Spanjar: “Juist in deze tijd zien we dat de huidige inrichting van de leefomgeving ons niet meer past, het is tijd dat de natuur de stad weer in komt en we aantrekkelijke verbindingen en verblijfsplekken creëren.”
Het digitale magazine is hier te lezen.