Megan Bloem docent en kennismanager recreatie- en gezelschapsdieren Aeres hogeschool Wageningen

Student en MHBO coach Megan Bloem geeft workshop 'plannen en tijdsmanagement' aan 180 studenten

Publicatie datum
Content type
Blog

Mijn naam is Megan Bloem. Ik ben 23 jaar en zit momenteel in het derde leerjaar van de opleiding docent en kennismanager recreatie- en gezelschapsdieren. Vanaf leerjaar één ben ik naast student ook MHBO coach. Dit houdt in dat ik studenten begeleidt en ondersteun welke vanaf het mbo doorstromen naar het hbo. Denk hierbij aan het ondersteunen bij het schrijven van een eerste portfolio, het schrijven van een onderzoek en het maken van een planning van toetsen en producten.

Om mbo studenten al eens kennis te laten maken met het maken van een hbo waardige planning, heb ik op maandag 7 februari 2022 een workshop ‘plannen en tijdsmanagement’ gegeven aan 180 studenten van Yuverta mbo. Met een goede voorbereiding en PowerPoint opende ik de gestuurde Teams vergadering. Beetje bij beetje stroomde de studenten binnen en toen de teller op 180 studenten stond, begonnen de zenuwen toch wel een beetje te kriebelen. Eenmaal bezig vervaagden de zenuwen, vergat ik de 180 studenten en heb ik mijn workshop zoals ik wou gegeven.

Ik vind het zelf prettig om te werken met een to do list.

Megan Bloem, MHBO coach

Nu denk je vast: ‘Hartstikke leuk, maar wat hield je presentatie in qua inhoud?!’. Nou, hierbij een kleine greep van de inhoud van mijn workshop. Ik vind het zelf prettig om te werken met een to do list. Bij de toetsen of verslagen uit de to do list zet ik de datum wanneer de toets is of wanneer de deadline van het product is. Ik stel aan de hand van de data prioriteiten aan het leer- of maak werk en maak vervolgens een planning. In de planning staat het leer- of maakwerk in realistische stukjes verdeeld met zelfs mijn vrije tijd er ook ingepland. Dit zodat ik mijzelf kan belonen met leuke dingen. Ik heb zelf tijdens mijn vooropleidingen en mijn huidige opleiding gemerkt dat een opgeruimde en sfeervolle werk- of leerplek voor mij een wereld van verschil maakt. Zelf is mijn slaapkamer in de corona jaren een soort mini jungle geworden waar ik mijn rust kan pakken. Zo kan ik dus ook rustig aan het werk om te leren of te werken.

Megan Bloem, MHBO coach

Maar, hoe vonden de studenten het welke de workshop volgden? De studenten waren enorm enthousiast over de workshop en gaven als feedback dat het fijn was dat ik nieuwe methodes aangereikt had voor hen. Ook vonden zij het prettig om mijn eigen planningsmanier te zien. Zo werd het voor hen gevisualiseerd en konden ze dit ook op die manier toepassen. De interactie tussen de studenten en mij als presentator vond ik het leukste gedeelte van de workshop. Ik kon ze echt inspireren! Mijn doel was om de stap van het mbo naar het hbo te verlagen en ze handvaten te geven waar ze ook op het mbo nog mee aan de gang konden. Met de feedback van ‘Hier kan ik echt wat mee!’ tot aan ‘Ik wil mij in gaan schrijven voor dezelfde opleiding als jou!’ kan ik wel concluderen dat mijn doel bereikt is.

Geschreven door:

Megan Bloem Derdejaars student Docent en kennismanager Recreatie- en gezelschapsdieren en MHBO coach

Houd je aan de richtlijnen en reageer met respect. De reacties worden gescreend door medewerkers van Aeres. We gebruiken je e-mail adres alleen om reactie te geven.