hbo studie Tuinbouw en akkerbouw tuin en akkerbouw Aeres Hogeschool Dronten

Bodem in ons onderzoek

De maatschappij zet stappen naar een volhoudbare voedselproductie; teeltsystemen zullen moeten veranderen en de kwaliteit van de bodem speelt daarbij een cruciale rol. Meer zorg en aandacht voor de bodem leidt tot een betere bodemvruchtbaarheid, minder emissies naar het oppervlaktewater, het beter opslaan van water en een grotere biodiversiteit. Met de huidige klimaatextremen wordt duidelijk dat goede bodems bij nat weer veel water infiltreren en bij droogte juist lange tijd vocht kunnen blijven leveren aan de gewassen.

Lectoraat 'Grasland en beweiding'

Lectoraat Grasland en Beweiding

Hoe kunnen graslanden optimaal beheerd en benut worden om waarde te creëren voor ondernemer én maatschappij? Dit is de vraag waar het praktijkgerichte onderzoek van het lectoraat Grasland en Beweiding zich op richt. We onderzoeken technische en sociaaleconomische aspecten van grasland en beweiding samen met studenten, docenten, veehouders en bedrijfsleven.

Lectoraat 'Duurzaam bodembeheer'

Lectoraat Duurzaam bodembeheer

De bodem is de basis voor kringlooplandbouw en de spil voor een weerbaar teeltsysteem dat bestand is tegen de klimaatverandering. Aspecten die het functioneren van de bodem vooral bepalen zijn: beheer van organische stof en bodemvruchtbaarheid, beheer van bodemstructuur en waterhuishouding, en beheer van bodemleven en bodemweerbaarheid. Daarmee is een goede bodemkwaliteit van groot belang voor diverse maatschappelijke opgaven.

Het bodemteam: Samen de diepte in

hbo studie Tuinbouw en akkerbouw tuin en akkerbouw Aeres Hogeschool Dronten

Lectoren en onderzoekers die samen met docenten, studenten én het bedrijfsleven onderzoek doen naar bodem, dat is waar ons bodemteam voor staat. In de video hieronder van Provincie Flevoland vertelt onder andere lector Duurzaam Bodembeheer Gera van Os meer over dit team en de onderzoeken die zij doen. De video is onderdeel van hun serie Future of Food waarin de provincie je kennis laat maken met Flevolandse boeren, ondernemers en organisaties uit de keten van boer tot bord.