Uitgangspunt van het lectoraat is dat onderzoekend werken aan (weerbarstige) praktijkvraagstukken uitgelezen kansen biedt om duurzame verbeteringen in werkpraktijken te realiseren. Dat vraagt wel bepaalde kwaliteiten van de betrokkenen, en daar richt het lectoraat het vizier op.
Waar het lectoraat met name naar kijkt is onderzoekend en transdisciplinair vermogen. In hoeverre zijn opleiders en onderzoekers in staat om met een onderzoekende houding te werken? Gebruik te maken van bestaand onderzoek? Interactief samen te werken aan goed onderzoek? Anderen te ondersteunen bij het ontwikkelen van onderzoekend en transdisciplinair vermogen? Met dit soort vragen ging het lectoraat zes jaar geleden aan het werk. Ze zijn ondergebracht in werklijnen rond de volgende thema's:
- opleiden en professionaliseren van educatieve professionals,
- onderzoekend vermogen van leerlingen en studenten in het vmbo en mbo,
- masteropgeleiden en onderzoekend werken in het vmbo en mbo, en
- methodologische vraagstukken in praktijk(gericht)onderzoek.
Balans opmaken en vooruitkijken
In de afgelopen zes jaar zijn Niek en haar collega's betrokken geweest bij het werken aan praktijkvraagstukken in diverse contexten binnen en buiten Aeres. Daarmee is veel inzicht verworven over grenspraktijken van en tussen (de rollen van) opleiders en onderzoekers, en hoe je daarin kunt opereren.
In de uitgave Grenspraktijken verdiepen geven Niek, Arjen, Hanneke en Sara een overzicht van de opbrengsten van de vier werklijnen en schetsen ze de doorontwikkeling en nieuwe plannen van het lectoraat Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers.
- Lees hier de uitgave (pdf)
- Bekijk hier de uitleg van Niek over het lectoraat (video)
- Meer informatie over het lectoraat