Pitch student company

Ondernemers in spe pitchen eigen idee

Een zaal met studenten die ervan overtuigd zijn dat hun bedrijfsidee de beste is. Ondernemerscoaches die hun groepje nog de laatste support geven. Een jury die er klaar voor zit. De pitchavond van de opleiding Bedrijfskunde en Agrofoodbusiness kan beginnen.

Filmpresentaties

De opleiding Bedrijfskunde en Agrofoodbusiness van Aeres Hogeschool Dronten organiseerde dinsdagavond 23 november voor tweedejaars studenten een pitchavond. De studenten in de rol van startende ondernemers, presenteerden hun product en nieuwe bedrijf door middel van een kort filmpje. Binnen een student-company zetten deze studenten een eigen bedrijf op, waarbij ze worden begeleid door een ervaren ondernemer. Deze externe ondernemerscoaches waren ook aanwezig om hun groepje nog de laatste support te geven.

Startende bedrijven

In de filmpresentaties worden verschillende aspecten van het startende bedrijf gepresenteerd. Het product zelf, een marktonderzoek, de doelgroep, de prijs, etc. Er wordt veel aandacht besteed aan duurzaamheid en welzijn. Zo worden er gerecyclede materialen gebruikt. Zijn er initiatieven om bepaalde beroepsgroepen meer te laten sporten. Of wordt er samengewerkt met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. De starters worden kritisch bevraagd door collega-studenten en de jury. Hoe gemakkelijk kun je opschalen? Waarom begin je in een relatief kleine markt? Hoe ga je de marketing doen?

Winnaar

Het bedrijf ‘Wood en Scent’ wint zowel de publieksprijs als de juryprijs, twee keer een cheque van € 100,=. Zij maken van gerecycled materiaal geurhangertjes voor in de auto. Ze kunnen allerlei vormpjes maken; koeienkoppen, trekkers, eventueel met logo, wat de klant maar wenst. Ook met de geur kunnen ze variëren. Volgens de jury is dit product over de gehele breedte het verst ontwikkeld.

Leren

Aan het einde van de avond staan de student-ondernemers rijen dik voor de jurytafel. Ze komen de feedback van de jury ophalen en vooral tips hoe ze hun product en hun bedrijf kunnen verbeteren. Mooi om te zien hoe ondernemen en leren heel goed samen kunnen gaan.