studenten en docent in overleg dronten

Winnaar Toekomststoel 2021 wil een extra kas en een kippenhok bouwen op het Ichthus College

Date

FlevoMeer Bibliotheek en Aeres Hogeschool hebben de handen ineen geslagen voor het project Toekomststoel. Dit concept, naar een idee van Jan Terlouw, wordt dit jaar voor het eerst uitgevoerd in Dronten.

Drie Aeres Hogeschool studenten hebben een les over duurzaamheid ontwikkeld en deze vorige maand gepresenteerd aan twee klassen van het Ichthus College. Als opdracht bedachten de scholieren lokale duurzame ideeën en maakten hiervan, onder begeleiding van de Aeres studenten, een presentatievideo.

Een jury bestaande uit wethouder Ton van Amerongen, Ayella Spaapen, docent en onderzoeker van Aeres Hogeschool, en Johan Leenders, eigenaar van een akkerbouwbedrijf met kippen hebben alle inzendingen bekeken en hebben vandaag tijdens een digitale bijeenkomst de winnaar bekend gemaakt.

Het winnende idee: een extra kas bouwen op het Ichthus College met daaraan toegevoegd een kippenhok. De groep omschrijft: ‘Verbouw van gezonde producten, de zorg voor dieren en een stukje zelfstandigheid ontwikkelen zijn de belangrijkste doelen van dit project’. De juryleden waren enthousiast: zij complimenteerden alle scholieren met hun mooie ideeën. Over het winnende idee zeiden zij: ‘Onderwerpen duurzaamheid, natuur en gezondheid komen in dit idee samen’. ‘De leerlingen zullen zelf actief bezig zijn en dit creëert een stukje bewustzijn’. ‘Een goed uitgedacht plan wat goed gecombineerd zou kunnen worden met een aantal andere ingezonden ideeën’.

De hoofdprijs, een toekomststoel, zal binnenkort worden uitgereikt aan de winnaars die de stoel zullen overhandigen aan de gemeente Dronten. De winnaars van De Toekomststoel editie 2021 zullen een jaar lang vertegenwoordigd zijn in raadsvergaderingen van de gemeente Dronten. Achterliggende gedachte van de Toekomststoel is dat iedere vergadering en elk overleg de toekomst(ige generatie) vertegenwoordigd wordt en helpt herinneren om duurzaamheid in de toekomst mee te wegen in de beslissingen van vandaag.