Header website TB

Publicatie datum
Content type
Blog

Kun je aan de kleur van een plant zien of hij genetisch gemodificeerd is? Dat hangt er maar net vanaf, hoor ik je denken.

De 4e jaars studenten plantenveredeling hebben het begin september zelf gezien. Sterker nog, zelf zichtbaar gemaakt in het lab. Van 11-13 september bezochten de 4e jaars studenten Toegepaste Biologie, afstudeerrichting plantenveredeling, de VIVES Hogeschool in Roeselare (België). In hun uitgebreide labs hebben we gezien hoe je de chromosomen van zoete aardappelplanten zichtbaar kunt maken onder een microscoop, hoe zandraketplantjes reageren op stress, maar ook hoe je kunt zien of een plant genetisch is gemodificeerd.

Behalve practica in het lab bevatte de excursieweek ook veel bezoeken aan plantenveredelaars. Bij JoLu plant in Staden hebben we gehoord hoe je chrysanten kunt mutageniseren met gamma-straling, maar ook spontane paarse mutanten gespot tussen de gele bloemetjes. Terug in Nederland hebben we bij De Bolster Zaden in Epe zelf geproefd dat een kruising tussen twee matige tomatenplanten ineens een heel lekkere tomaat kan opleveren, en bij Schoneveld Breeding in Wilp zagen we hoeveel verschillende kleuren cyclamen plantjes er bestaan. De bbq in Dronten bood de nodige ontspanning, zodat de dag erna iedereen genoeg was opgeladen voor een levendige ethische discussie over wat je allemaal wel en niet zou moeten mogen met genetische modificatie bij planten. Interessante kost én relevant, gezien de discussie over GMO’s die dit najaar in Europa zal losbarsten.

Bram Knegt Docent & onderzoeker Toegepaste Biologie en Plantenveredeling
bram knegt

Houd je aan de richtlijnen en reageer met respect. De reacties worden gescreend door medewerkers van Aeres. We gebruiken je e-mail adres alleen om reactie te geven.