Zoete aardappel, multicultureel eten

Wat schaft de pot in Almere? Nieuw onderzoeksrapport lectoraat Stedelijke Voedselvraagstukken

Date

Wat ga jij vanavond eten? Een Hollandse stamppot? Of liever Italiaanse pasta, Japanse sushi of Surinaamse roti?

Tegenwoordig is er in Nederland zo’n grote verscheidenheid aan gerechten en ingrediënten verkrijgbaar dat cultureel-culinair expert Jonneke de Zeeuw (beter bekend als Mooncake) van mening is dat er in de Nederlandse geschiedenis culinair gezien geen betere tijd was om te leven dan nu. 

Eén van de plaatsen waarvoor dit zeker geldt, is Almere. Bijna de helft van de Almeerse bevolking is zelf geboren of heeft (groot)ouders die zijn geboren in het buitenland, en dat heeft haar uitwerking op het voedsellandschap van de stad. Denk aan toko’s, marktkraampjes en restaurants waar je eten kunt proeven uit allerlei verschillende culturen. Maar ook de grotere supermarkt- en horecaketens breiden hun assortiment voortdurend uit. 

Maar in hoeverre komen de inwoners van Almere, met of zonder migratieachtergrond, in aanraking met deze cultureel diverse voedselomgeving? Hoe vaak eten Almeerders uit keukens uit andere landen en culturen? Kunnen zij de producten en gerechten waarmee zij zich identificeren (of die ze gewoon graag eten) makkelijk vinden in het horeca- en winkelaanbod? En is men thuis gevarieerder gaan eten door culinaire ontdekkingen buiten de deur?

Om deze kwesties te verkennen heeft het lectoraat Stedelijke Voedselvraagstukken van Aeres Hogeschool en Flevo Campus een enquête uitgezet bij het Burgerpanel van de gemeente Almere. Meer dan vijfhonderd Almeerders hebben vragen beantwoord over hun gebruik van en waardering voor de diversiteit van de Almeerse voedselomgeving. 

De respondenten lopen uiteen van hele experimentele eters tot juist moeilijke eters, en dat zie je terug in de antwoorden. Voedselneofobie, angst voor onbekend eten, is van invloed op hoe geïnteresseerd men is in en hoe vaak men eet uit buitenlandse keukens. Daarbij valt op dat sommige keukens al breder worden omarmd dan andere. 

Uit de verzamelde data komen verschillende strategieën naar voren om een bredere groep Almeerders te stimuleren nieuwe keukens en smaken te proberen, waaronder het benadrukken van de vegetarische en gezonde opties die buitenlandse keukens te bieden hebben, een focus op kwaliteit boven kwantiteit en de Almeerse burger een stem geven in het aanbod. Het vergroten van de toegankelijkheid van eten uit verschillende landen en culturen bevordert niet alleen interculturele uitwisseling en sociale cohesie, het biedt ook mogelijkheden op vlak van duurzaamheid, gezondheid en korte keten, drie belangrijke pijlers van de Almeerse voedselstrategie.

In het rapport gaan de onderzoekers uitgebreid in op alle bevindingen en aanbevelingen. Het rapport lees je hier.