Studeren vraagt nogal wat van leerlingen, studenten en docenten: langdurig en intensief aan de slag, opletten, nieuwe informatie verwerken en opdrachten uitvoeren. Een gezonde, stimulerende
leeromgeving helpt daarbij om dat zo lang mogelijk vol te houden en op de juiste momenten goed te presteren.
Bij het lectoraat Groene Vitale Stad van Aeres Hogeschool is veel kennis paraat over wat de ingrediënten voor zo’n gezonde leefomgeving zijn. Docentonderzoeker Brigitta Methorst bundelde die theorie tot lesmateriaal voor haar studenten. Zij hoopt deze kennis op termijn te verspreiden onder schoolbesturen en aannemers die verantwoordelijk zijn voor renovaties en nieuwbouw van schoolgebouwen en leeromgevingen.
Scholen mogen "breinvriendelijker” worden ingericht, zo formuleert Methorst het zelf. Ze doet een greep uit de actuele inzichten daarover. Ontwerp- en architectenbureau D/Dock identificeerde eerder al zes drivers die volgens hen in acht moeten worden genomen bij het ontwikkelen van een learning landscape ofwel een optimale schoolomgeving. Zij zijn: boeiend, inclusief, veerkrachtig, verbonden, gezond en biofiel. Op die laatste driver gaat de docentonderzoeker verder door.
Biofiel ontwerpen wil zoveel zeggen als ontwerpen met en geïnspireerd door de natuur. Onderzoek toont aan dat schoolprestaties (basisschool) met 20 procent stegen wanneer planten in de klas geplaatst werden. Ook hebben kinderen in klaslokalen met planten 7 procent minder gezondheidsklachten.
Bovendien kunnen planten in een klaslokaal eraan bijdragen dat studenten zich socialer gedragen. Dergelijke positieve effecten zijn extra belangrijk in leeromgevingen, aldus Methorst. 'Zo’n omgeving is immers in feite een cognitieve topsportlocatie.’
Wie biofiel wil ontwerpen, kan putten uit veertien patronen of voorwaarden die kunnen worden toegepast in een ontwerp (Browning et al., 2014). In een ideaal scenario wordt de natuur zo via planten en bomen naar binnen gehaald, maar wél op een wijze waarop het groen daadwerkelijk de ervaring van bezoekers positief beïnvloedt. Nu wordt door architecten vaak wel groen in projecten meegenomen, maar ligt de focus meer op de esthetiek. Voor het brein van een gebruiker is groen in de werkruimtes belangrijker dan een groene oase bij de entree van een gebouw, aldus de docentonderzoeker.
Reacties