Impact van dierondersteunde interventies op honden

Date

Dieren, met name honden, kunnen van grote waarde zijn voor mensen, zowel mentaal als fysiek. Honden worden dan ook steeds vaker ingezet bij dierondersteunde interventies. Onderzoek laat zien dat deze sessies vaak positieve effecten hebben op de mens, maar hoe ervaren de honden deze interacties zelf?

Het lectoraat Human-Animal Interactions van Aeres Hogeschool heeft de afgelopen twee jaar samen met partners uit het werkveld intensief onderzoek gedaan naar het welzijn van honden in dierondersteunde interventies. De bevindingen van dit onderzoek worden op 28 september 2024 gepresenteerd tijdens het Zaak op Poten symposium, dat plaatsvindt bij de hogeschool in Dronten. Het onderzoek is mede gefinancierd door Regieorgaan SIA.

Waarom dit onderzoek? In Nederland is een toename waar te nemen van het aantal honden dat ingezet wordt bij dierondersteunde interventies. Vanuit dit groeiende werkveld is er behoefte aan een transparante en goed onderbouwde werkwijze om hiermee het welzijn van de honden die ingezet worden te kunnen waarborgen.

Werkveld professionaliseren

Met dit onderzoek wil het lectoraat bijdragen aan het professionaliseren van het werkveld door inzicht te geven in de impact die de interventies op de deelnemende honden kunnen hebben. Ook heeft de onderzoeksgroep opgehaald welke waarden en normen tijdens het inzetten van honden wenselijk zijn om aan te houden en hoe ethische vraagstukken bespreekbaar gemaakt kunnen worden.

Uit het onderzoek blijkt dat de honden afhankelijk van de sessie een andere gemoedstoestand laten zien. Bepaalde kenmerken van de sessie blijken een relatie te hebben met deze verschillende gemoedstoestanden. Ook is er verhalenbundel gemaakt waarin ethische dilemma’s in het werkveld zijn beschreven. Deze bundel is bedoeld als uitnodiging om zelf met ethiek aan de slag te gaan en het gesprek hierover met anderen aan te gaan. Op 28 september wordt het eerste exemplaar overhandigd.

Afgelopen voorjaar heeft het lectoraat ook een project afgerond wat zich focuste op het welzijn van paarden in coaching en therapie. Benieuwd naar de resultaten? Die vind je hier.

Aanmelden symposium

Wil je meer weten over dierondersteunende interventies, meld je dan aan voor het symposium van Zaak op Poten op 28 september in Dronten. Naast de presentatie van de onderzoeksresultaten staan er vele workshops en standpresentaties op het programma. Een uitgelezen kans om je netwerk te bereiken of te vergroten.