DT Ad Agrotechniek en Management Duaal

Nieuwe duale agrotechniekstudie speelt in op behoeftes in de markt

Date

Landbouwmechanisatie- en loonbedrijven hebben een grote behoefte aan medewerkers die niet alleen voldoende technische kennis hebben, maar ook bedrijfskundig inzicht hebben en professioneel kunnen communiceren. Met de nieuwe duale studie Ad Agrotechniek & Management wil Aeres Hogeschool hierop inspelen. Koen Spee, mede-eigenaar Van Mourik Beekbergen: "In de loonwerk- en mechanisatiesector is een grote behoefte aan jongens en meiden die een spilfunctie kunnen bekleden. Voor mbo-studenten die net iets meer willen bijvoorbeeld als werkvoorbereider of planner is deze studie een prachtige aanvulling."

 

Het onderwijsteam voert diverse gesprekken met bedrijven die interesse hebben in de mogelijkheden die de nieuwe studie biedt. "De bedrijven komen vooral uit de landbouwmechanisatie of groene infra sector. Er is daar een grote behoefte om personeel te scholen op het gebied van bedrijfskundig inzicht en professioneel communiceren", vertelt studieleider Klaas Eeuwema. September 2025 hoop hij met een klas vol studenten te kunnen starten.

De nieuwe duale deeltijdstudie Ad Agrotechniek & Management is met name interessant voor jongeren die een mbo niveau 4 opleiding op het gebied van Monteur Mobiele Werktuigen of Groen Grond Infra hebben afgerond. De nieuwe deeltijdstudie sluit hier naadloos op aan en combineert leren en werken in de praktijk.

"Veel mbo’ers hebben geen trek in een bachelor studie van 4 jaar. Een ad studie van 2 jaar is een mooi alternatief en helemaal in deze vorm waar leren én werken met elkaar gecombineerd wordt."

Klaas Eeuwema, Studieleider Ad Agrotechniek & Management Duaal

Klaas Eeuwema

 

"Je moet het eigenlijk zien als een soort van kopopleiding op het mbo", vertelt Eeuwema. "Veel mbo’ers hebben geen trek in een bachelor studie van 4 jaar. Een ad studie van 2 jaar is een mooi alternatief en helemaal in deze vorm waar leren én werken met elkaar gecombineerd wordt." Koen Spee mede-eigenaar grondverzetbedrijf Van Mourik Beekbergen beaamt dat een vierjarige studie voor deze doelgroep minder interessant is. "In de loonwerk- en mechanisatiebranche werken vooral doeners. Zij gaan na het mbo niet meer vijf dagen per week naar school. Eén dag in de week is prima te combineren naast een baan."

Tijdens de lesdag besteden de studenten een dagdeel aan persoonlijke ontwikkeling door onder meer gesprekken onder leiding van een coach/mentor in intervisiegroepen, op basis van persoonlijke leervragen. Studenten leren op deze manier veel van en met elkaar. Het andere dagdeel gaan ze aan de slag met onderwerpen als robotica, smartfarming, beeldherkenning en AI toepassingen.

Doorgroeien

Groot voordeel van deze studie is volgens Spee dat studenten kunnen doorgroeien naar een rol op het gebied van werkvoorbereiding, calculatie en of uitvoering. "Communicatie wordt in onze sector steeds belangrijker. Enerzijds met leveranciers waar je producten inkoopt, anderzijds met opdrachtgevers als waterschappen, gemeentes etc. Hoe stel je een goede offerte met bijbehorende mail op, hoe ga je in gesprek met deze partijen en welke houding neem je aan als er klachten binnenkomen? De wensen van de opdrachtgever moet je vertalen naar iemand die het gaat uitvoeren. Jij bent de spil in dit geheel. Deze studie kan jou daarvoor opleiden."

"De praktijk heeft een vraag en daar gaan onze studenten mee aan het werk. Bijvoorbeeld: bouw een machine om zodat een gps-toepassing er eenvoudig in geïntegreerd kan worden."

Klaas Eeuwema, Studieleider Ad Agrotechniek & Management Duaal

 

Voordat een student met de studie kan starten, vindt een werkplekscan plaats bij het bedrijf waar de student werkt. "We willen dat de student op een goede manier zijn opdrachten kan uitvoeren en dat het bedrijf voldoet aan de eisen die de onderwijsinstelling stelt aan een leer-werkplek". Als het bedrijf is goedgekeurd wordt er een onderwijs-arbeidsovereenkomst opgesteld tussen student, het bedrijf en de hogeschool. Belangrijk verschil met het reguliere onderwijs dat er in deze duale studie niet wordt gewerkt met leerdoelen, maar leeruitkomsten. Eeuwema: "De praktijk heeft een vraag en daar gaan onze studenten mee aan het werk. Bijvoorbeeld: bouw een machine om zodat een gps-toepassing er eenvoudig in geïntegreerd kan worden. Dit kunnen ze dan prima op het eigen bedrijf uitvoeren."

 Ik wilde mezelf verder ontwikkelen

Niels Schaafsma is oud-student van de deeltijdstudie Ad Agrotechniek & Management. Hij werkt momenteel bij een bedrijf dat (optische) sorteermachines verkoopt. Voordat hij met de Ad studie startte had hij een mbo opleiding afgerond richting marechaussee. Helaas werd hij afgekeurd en moest hij op zoek naar een ander carrièrepad. Omdat Niels al geregeld bij een groot landbouwbedrijf werkte, besloot hij een studie te zoeken in de agrarische richting. "Ik wilde me zelf verder ontwikkelen binnen de agrotechnieksector en op hbo-niveau kunnen denken en doen. Ook wilde ik mijn netwerk verder uitbreiden. Daarom besloot ik voor de studie Ad Agrotechniek & Management te kiezen."

Niels heeft veel gehad aan de bedrijfskundige modules. "Ik kreeg veel handvatten voor mijn gesprekken die ik met ondernemers heb als productspecialist. Ik geef veel cursusuitleg bij ondernemers als zij een nieuwe machine bij ons hebben gekocht. Tijdens de studie heb ik nog meer handvatten gekregen hoe ik dit op de juiste manier kan uitleggen. Zo weet de ondernemer niet alleen hoe het werkt, maar ook welke economische voordelen hij uit de machine kan halen. Mede door deze studie ben ik een nog betere gesprekspartner geworden.