"Je moet het eigenlijk zien als een soort van kopopleiding op het mbo", vertelt Eeuwema. "Veel mbo’ers hebben geen trek in een bachelor studie van 4 jaar. Een ad studie van 2 jaar is een mooi alternatief en helemaal in deze vorm waar leren én werken met elkaar gecombineerd wordt." Koen Spee mede-eigenaar grondverzetbedrijf Van Mourik Beekbergen beaamt dat een vierjarige studie voor deze doelgroep minder interessant is. "In de loonwerk- en mechanisatiebranche werken vooral doeners. Zij gaan na het mbo niet meer vijf dagen per week naar school. Eén dag in de week is prima te combineren naast een baan."
Tijdens de lesdag besteden de studenten een dagdeel aan persoonlijke ontwikkeling door onder meer gesprekken onder leiding van een coach/mentor in intervisiegroepen, op basis van persoonlijke leervragen. Studenten leren op deze manier veel van en met elkaar. Het andere dagdeel gaan ze aan de slag met onderwerpen als robotica, smartfarming, beeldherkenning en AI toepassingen.
Doorgroeien
Groot voordeel van deze studie is volgens Spee dat studenten kunnen doorgroeien naar een rol op het gebied van werkvoorbereiding, calculatie en of uitvoering. "Communicatie wordt in onze sector steeds belangrijker. Enerzijds met leveranciers waar je producten inkoopt, anderzijds met opdrachtgevers als waterschappen, gemeentes etc. Hoe stel je een goede offerte met bijbehorende mail op, hoe ga je in gesprek met deze partijen en welke houding neem je aan als er klachten binnenkomen? De wensen van de opdrachtgever moet je vertalen naar iemand die het gaat uitvoeren. Jij bent de spil in dit geheel. Deze studie kan jou daarvoor opleiden."