Onderzoek naar de teelt van Nieuw-Zeelandse spinazie succesvol afgerond

Date

Aeres Hogeschool Dronten heeft met succes het onderzoek naar de teelt van Nieuw-Zeelandse spinazie afgerond in het kader van de Proeftuin Zilte Teelten. Dit project is medegefinancierd door Provincie Flevoland en in de uitvoering ondersteund door Horizon, gekoppeld aan het programma Landbouw: Meerdere Smaken. Het project richtte zich op het verkennen van de teeltmogelijkheden van dit relatief onbekende gewas onder zilte en warme omstandigheden, wat relevant is in het licht van klimaatverandering en verzilting van landbouwgrond.

Robuuste plant

Nieuw-Zeelandse spinazie, afkomstig uit kustgebieden van onder andere Nieuw-Zeeland en Australië, blijkt goed te gedijen in de Nederlandse zomers en is bestand tegen zoute bodems. Dit maakt het een veelbelovende optie voor de toekomst, vooral in regio’s waar verzilting een uitdaging vormt.

Tijdens het onderzoek zijn verschillende demonstratieteelten uitgevoerd, waarbij waardevolle inzichten zijn verkregen over de teeltomstandigheden, bemesting, en oogstmogelijkheden. Het onderzoek heeft aangetoond dat de plant robuust is, maar uitdagingen zoals de trage ontkieming en de arbeidsintensieve oogstmethoden blijven aandachtspunten. Desondanks biedt het gewas kansen voor nichemarkten, zoals restaurants die op zoek zijn naar duurzame en unieke ingrediënten.

Resultaten samengevat

• Nieuw-Zeelandse spinazie is een klimaatbestendig gewas dat goed groeit op zilte en warme bodems.
  • De plant kan meerdere keren per seizoen worden geoogst en groeit door tot de eerste koude invallen.
  • Het gewas vereist zorgvuldige teelt en onkruidbestrijding, en de oogstmethoden zijn arbeidsintensief.
  • Er is potentie voor commerciële teelt, vooral voor restaurants die op zoek zijn naar unieke, zilte smaken.

Dit onderzoek is uitgevoerd door ons lectoraat Circulair ondernemen in de Agrifoodsector Neem contact op met Esmee van Drie - Spoler of Ayella Spaapen voor vervolgonderzoek en samenwerking.

Hoewel het onderzoek in de Proeftuin ten einde komt, zijn wij trots op de resultaten en bieden we een teelthandleiding aan voor enthousiaste telers die dit project willen voortzetten. Wil jij ook bijdragen aan duurzame zilte teelten?