Bachelor voltijd opleiding Bedrijfskunde en agrifoodbusiness Aeres Hogeschool Dronten

Wij leiden jonge innovatieve ondernemers op die anderen inspireren

Date

De opleiding Bedrijfskunde & Agribusiness heeft van de NVAO niet alleen een positief accreditatiebericht ontvangen. Tegelijkertijd kreeg de opleiding het bijzonder kenmerk Ondernemen. Daarmee laat de opleiding zien dat ze innovatie en ondernemen stimuleren in het onderwijs. Teamleider Frans Meerse is blij met het resultaat: "Vanuit ons netwerk krijgen we veel waardering voor ons onderwijs en onze studenten. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd, betrokken en hebben een ondernemende mentaliteit."

"De agri- en foodsector staat voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen. Wij leiden studenten op die verantwoordelijkheid durven nemen. Ze zien kansen, durven risico’s te nemen en hebben visie. We bevorderen hun ondernemende houding", vertelt Meerse. Dat dit een positieve uitwerking heeft, merkt hij wel aan de reacties die hij geregeld krijgt uit het bedrijfsleven. Bijna 90% van de studenten heeft aan het eind van het vierde jaar een baan in het vooruitschiet.

Binnen de opleiding Bedrijfskunde & Agribussiness ligt de focus op ondernemen in of mét het bedrijf. Naast deze opleiding hebben ook de opleidingen Dier- en veehouderij en Tuinbouw & Akkerbouw het bijzonder Kenmerk. Daar ligt de focus meer op het starten en leiden van een bedrijf. De hogeschool heeft daarmee drie opleidingen met dit predicaat.

Student company

Nauw contact met het bedrijfsleven is voor de hogeschool een belangrijk aandachtspunt. Vanaf het eerste studiejaar zijn studenten van de studie Bedrijfskunde & Agrifoodbusiness in contact met ondernemers door middel van stages of opdrachten die ze voor hen doen; bijvoorbeeld in de vorm van assessments. Ook richten studenten tijdens hun tweede studiejaar een zogenoemde student company op. Ze moeten in een periode van negen maanden tijd een innovatief product op de markt brengen en aandeelhouders tevreden stellen. Studenten werken in groepjes van vijf studenten en worden begeleid door een docent én een ondernemer. De studenten runnen hun eigen onderneming; van idee tot en met de verkoop van het product. Sommige student companies maken na de negen maanden een doorstart en zijn nog altijd actief. De ondernemende expertise komt ook uit het team zelf. Dit team bestaat uit een groot aantal docenten, die naast hun functie binnen de hogeschool ook ondernemer zijn of een ondernemende rol hebben binnen een bedrijf.

"Het maakt de studenten zelfstandiger en volwassener. Ze maken kennis met een andere cultuur, andere vormen van ondernemen en leren er ontzettend veel van."

Frans Meerse, Teamleider Bedrijfskunde & Agribusiness

Frans Meerse, teamleider Bedrijfskunde & Agribusiness

Verplichte buitenlandstage

De verplichte buitenlandstage speelt ook een rol in de ondernemende houding van de student. "Het maakt de studenten zelfstandiger en volwassener. Ze maken kennis met een andere cultuur, andere vormen van ondernemen en leren er ontzettend veel van", vertelt Meerse.

In het vierde jaar kunnen studenten er voor kiezen om met hun eigen bedrijf af te studeren. Jaarlijks kiezen ongeveer 15 studenten voor deze optie (Green Starters). Dit biedt hen de mogelijkheid om het hele jaar met hun bedrijf bezig te zijn. Ze werken bijvoorbeeld voor hun afstudeerwerkstuk een toekomstscenario uit voor hun eigen bedrijf, doen marktonderzoek voor hun eigen bedrijf en schrijven een bedrijfsplan; zie ook kader. Na het afstuderen kiest 15-20% van de studenten voor het starten of overnemen van een bedrijf. Anderen starten, na een periode van 5-10 jaar na het behalen van hun diploma, een bedrijf.

"We moeten open staan voor nieuwe vormen van ondernemen en onze studenten daarop voorbereiden. Het kenmerk ondernemen laat zien dat wij expert zijn op dit gebied, het zit in ons DNA."

Martine van Tilburg, Instellingsdirecteur Aeres Hogeschool

Martine van Tilburg quote

Ondernemend karakter in ons DNA

Ook instellingsdirecteur Martine van Tilburg is blij met ondernemende karakter van de opleiding Bedrijfskunde & Agribusiness. "Als organisatie vinden we dit ook heel waardevol, want we willen kansen blijven zien en benutten met elkaar. Zowel binnen Aeres Hogeschool als Aeres concern biedt het kansen voor andere scholen om hiermee aan de slag te gaan, onze studenten hebben namelijk een aantal grote uitdagingen ten aanzien van het groene domein, voedselzekerheid, ondernemerschap in sterk veranderende maatschappij", zegt Van Tilburg. Ook zij ziet net als Meerse de uitdagingen die er zijn rondom thema’s als biodiversiteit en klimaat . "Waardecreatie blijft een belangrijk speerpunt voor ondernemers. Denk aan waardecreatie en welzijn, mens, dier of natuur. We moeten open staan voor nieuwe vormen van ondernemen en onze studenten daarop voorbereiden. Het kenmerk ondernemen laat zien dat wij expert zijn op dit gebied, het zit in ons DNA."

De landbouw kent als geen andere sector een groot aandeel familiebedrijven. Bij de opleidingen in Dronten speelt de hogeschool hier nadrukkelijk op in. Van Tilburg: "Dit zie je niet bij andere onderwijsinstellingen. Docenten bij Aeres Hogeschool kennen en voelen het familiaire aspect. Ze weten hoe ze hier op in moeten spelen en hoe familiesystemen kunnen leiden tot lastige gesprekken en dat loslaten een belangrijk onderdeel kan zijn. Daar nemen ze de studenten op allerlei gebieden in mee. Het is enorm waardevol dat we deze experts in huis hebben."

Het unieke van de studie Bedrijfskunde & Agrifoodbusiness ten opzichte van andere bedrijfskundige opleidingen is de focus op het groene domein en het grote netwerk waarin de studenten opereren. "Wij leiden studenten op voor de uitdagingen die spelen in de hele keten: Of het nu gaat om de verwerking van het primaire product of de positie bij de retail (winkel). Vanuit ons netwerk krijgen we ook veel waardering voor onze studenten. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd, betrokken en hebben een aanpakmentaliteit. Daar zijn we trots op!", zegt Meerse.

Bruno Langedijk volgt Green Starters traject

"Docenten wakkerden het ondernemersvuur aan"

Zijn roots liggen in de landbouw, daar is ook zijn interesse voor de sector ontstaan. Dat maakte dat Bruno vier jaar geleden voor de opleiding Bedrijfskunde & Agrifoodbusiness bij Aeres Hogeschool koos. Toch ziet hij zichzelf niet als ondernemer in de akkerbouw en bollen, zoals zijn familie. Wel ziet hij een toekomst in het ondernemen, maar dan als videograaf.

Bijna twee jaar geleden richtte hij zijn eigen videobedrijf op. "Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt", vertelt Bruno. Hij heeft ontzettend veel passie voor het maken van video’s voor bedrijven. Door zijn vierde jaar anders in te richten en deel te nemen aan het Green Starters programma studeert Bruno af met zijn eigen bedrijfsplan. Daarnaast gaat hij ook aan de slag met zijn eigen persoonlijke ontwikkeling. "Ik merk dat ik me meer wil focussen op advisering, daar kan ik voor bedrijven zeker van meerwaarde zijn. Daarom wil ik me hier verder in ontwikkelen en professionaliseren."

Het mooie van het Green Starters programma is volgens Bruno dat je met medestudenten die ook een passie hebben voor ondernemen heel fijn kunt sparren. "Iedereen in onze groep is ondernemer, ik ben de enige buiten de landbouw, maar ons doel is hetzelfde: ons eigen bedrijf. We leren veel van en met elkaar. Ook over bijvoorbeeld een goede werk/privé balans." Hij waardeert het enorm dat er veel docenten zijn met een ruime ervaring binnen het ondernemerschap. "De docenten hebben het ondernemersvuur nog meer bij mij aangewakkerd."