Jetske de Boer

Nieuwe lectoraatsperiode: “Van Ecologisch Wijs naar Leren voor een natuurinclusieve samenleving”

Date

Lector Jetske de Boer gaat in 2025 van start met een nieuwe lectoraatsperiode. De voorgaande lectoraat, Ecologisch Wijs: Insecten en Maatschappij, loopt daarmee af. Op 29 januari wordt de overgang naar het nieuwe thema ‘Leren voor een natuurinclusieve samenleving’ met een bijeenkomst gevierd. Jetske vertelt over het belang van het thema en wat ze samen met haar team hoopt te bereiken. 

“We zetten nieuwe stappen om tot een meer natuurinclusieve samenleving te komen”

“We weten allemaal dat de natuur erg onder druk staat. Kijk naar de klimaatverandering: we gaan over de grenzen van de aarde heen. De nieuwe lectoraatsperiode juist daarom zo actueel – vanuit de ecologie zijn er duidelijke redenen dat het anders moet. Het kan ook anders. Daarom willen mijn collega’s en ik ons gaan inzetten om met de natuur en onderwijs samen te gaan werken, en oplossingen te zoeken.”

Herstel van biodiversiteit

“We werken al veel aan biodiversiteit en het herstel daarvan. Door dit te implementeren binnen het onderwijs, worden jongeren zich steeds meer bewust van biodiversiteit en duurzaamheid, en het belang daarvan. Belangrijke vragen zijn hoe dit onderwijs eruit moet zien zodat lerenden zich meer betrokken voelen bij natuur en de competenties ontwikkelen om ook echt in actie kunnen komen en wat docenten daarvoor nodig hebben. Tegelijkertijd willen we ons focussen op bestuurders, want daar moet de urgentie ook gevoeld worden en de ondersteuning vandaan komen. Met ons project ‘PRO biodiversiteit’ zetten we op deze manier mooie eerste stappen voor een natuurinclusieve samenleving.”

Actueel en belangrijk

Het geeft Jetske en haar team veel energie om met dit nieuwe thema aan de slag te gaan. “Ik denk dat er met de expertise van onze faculteit samen met het groene beroepsonderwijs en de connecties die we hebben binnen de beroepspraktijk, een hele mooie niche is ontstaan. Het is een actueel en belangrijk onderwerp waar we mee bezig zijn, en daar ben ik best trots op.”

Natuurinclusieve samenleving

De vraag hoe we de transitie naar een natuurinclusieve samenleving kunnen versnellen is volgens Jetske niet alleen van belang in het groene beroepsonderwijs. De vraag speelt eigenlijk in alle sectoren zoals het Collectief Natuurinclusief laat zien maar ook voor iedereen in het dagelijks leven. “Gelukkig komen al veel mensen, organisaties en bedrijven in actie om meer natuurinclusiever te worden. We willen ons verdiepen in wat er nodig is om deze ontwikkeling te versterken, en onderzoeken welke manieren van leren daarbij effectief zijn. Gaat het dan bijvoorbeeld over kennis, competenties of juist de relatie tussen mens en natuur? Dat zijn mooie vragen waar wij mee aan de slag gaan.”

Kleine stapjes

Jetske hoopt dat de aankomende jaren iedereen een klein beetje natuurinclusiever wordt. “Eigenlijk hoop je dan dat we onszelf overbodig maken. Hele kleine stapjes maken uiteindelijk grote stappen.” Jetske benadrukt dat het bijna onethisch is om niks te doen en om maar door te gaan zoals altijd. “We willen allemaal dat onze kinderen en kleinkinderen toekomst hebben. En dat moet allemaal binnen de grenzen van de planeet.”

Lectorale rede: 'Leren voor een natuurinclusieve samenleving'

Op 29 januari houdt Jetske de Boer de lectorale rede ‘Leren voor een natuurinclusieve samenleving’. We nodigen u graag uit om terug te kijken op het lectoraat ‘Ecologisch Wijs: Insecten en Maatschappij‘ (2020-2024) maar vooral ook om elkaar te inspireren en geïnspireerd te worden, samen te ontdekken en te bouwen aan het nieuwe thema. Het is mogelijk om het complete programma bij te wonen of je alleen aan te melden voor de openbare les.