“We weten allemaal dat de natuur erg onder druk staat. Kijk naar de klimaatverandering: we gaan over de grenzen van de aarde heen. De nieuwe lectoraatsperiode juist daarom zo actueel – vanuit de ecologie zijn er duidelijke redenen dat het anders moet. Het kan ook anders. Daarom willen mijn collega’s en ik ons gaan inzetten om met de natuur en onderwijs samen te gaan werken, en oplossingen te zoeken.”
Herstel van biodiversiteit
“We werken al veel aan biodiversiteit en het herstel daarvan. Door dit te implementeren binnen het onderwijs, worden jongeren zich steeds meer bewust van biodiversiteit en duurzaamheid, en het belang daarvan. Belangrijke vragen zijn hoe dit onderwijs eruit moet zien zodat lerenden zich meer betrokken voelen bij natuur en de competenties ontwikkelen om ook echt in actie kunnen komen en wat docenten daarvoor nodig hebben. Tegelijkertijd willen we ons focussen op bestuurders, want daar moet de urgentie ook gevoeld worden en de ondersteuning vandaan komen. Met ons project ‘PRO biodiversiteit’ zetten we op deze manier mooie eerste stappen voor een natuurinclusieve samenleving.”
Actueel en belangrijk
Het geeft Jetske en haar team veel energie om met dit nieuwe thema aan de slag te gaan. “Ik denk dat er met de expertise van onze faculteit samen met het groene beroepsonderwijs en de connecties die we hebben binnen de beroepspraktijk, een hele mooie niche is ontstaan. Het is een actueel en belangrijk onderwerp waar we mee bezig zijn, en daar ben ik best trots op.”
Natuurinclusieve samenleving
De vraag hoe we de transitie naar een natuurinclusieve samenleving kunnen versnellen is volgens Jetske niet alleen van belang in het groene beroepsonderwijs. De vraag speelt eigenlijk in alle sectoren zoals het Collectief Natuurinclusief laat zien maar ook voor iedereen in het dagelijks leven. “Gelukkig komen al veel mensen, organisaties en bedrijven in actie om meer natuurinclusiever te worden. We willen ons verdiepen in wat er nodig is om deze ontwikkeling te versterken, en onderzoeken welke manieren van leren daarbij effectief zijn. Gaat het dan bijvoorbeeld over kennis, competenties of juist de relatie tussen mens en natuur? Dat zijn mooie vragen waar wij mee aan de slag gaan.”
Kleine stapjes
Jetske hoopt dat de aankomende jaren iedereen een klein beetje natuurinclusiever wordt. “Eigenlijk hoop je dan dat we onszelf overbodig maken. Hele kleine stapjes maken uiteindelijk grote stappen.” Jetske benadrukt dat het bijna onethisch is om niks te doen en om maar door te gaan zoals altijd. “We willen allemaal dat onze kinderen en kleinkinderen toekomst hebben. En dat moet allemaal binnen de grenzen van de planeet.”