Ad’ers zijn doeners met denkkracht
DateOp vrijdag 11 april vond bij Aeres Hogeschool in Dronten een succesvolle vijfde editie van de landelijke Ad-dag (Associate degree) plaats. De Landelijke Ad-dag is een initiatief van het Overlegplatform Associate degrees. Ad-opleidingen zijn in trek: een groeiende groep mbo’ers kiest ervoor om na het behalen van het mbo-diploma nog twee jaar door te studeren. Ook havisten kiezen steeds vaker deze route. Elsbeth Kauffmann, coördinator Ad-opleidingen binnen Aeres Hogeschool: ,,Ad’ers zijn voor bedrijven de verbindende schakel tussen strategie en uitvoering.’’
Uitreiking Ad Talent Awards 2025
Voorafgaand aan de uitreiking van de Ad Talent Award was de lancering van de Handreiking Impactmakerschap op niveau 5. Deze overhandiging markeert een belangrijke stap in het opleiden van weerbare, duurzame en toekomstbestendige Ad-professionals.
Daarna startten er twee panelgesprekken. Het eerste panelgesprek ging in op de impact die een Ad’er maakt op de arbeidsmarkt. Welk onderscheidend vermogen heeft niveau 5? En hoe komt dit tot uiting in het werkveld? Werner Klaassen, CEO Randstad Nederland is groot fan van de Ad-opleiding. ,,Het vult de leemte tussen mbo en hbo. Randstad heeft 100 intercedenten in dienst afkomstig van de Ad. Veel concullega’s hebben ook Ad’ers in dienst. We moeten samenwerken met ondernemers om oplossingen in de arbeidsmarkt te vinden. De kracht van een Ad’er zit in het type student: Ze hebben allemaal iets ondernemends en dat moeten we koesteren.’’
Harold Hofstra, gedeputeerde Provincie Flevoland ziet voor zijn provincie veel kansen voor Ad’ers. ,,Flevoland heeft de snelst groeiende economie van Nederland. Almere moet de vijfde stad van Nederland worden. De ontwikkelingen zijn gigantisch; enerzijds op het gebied van digitalisering, anderzijds de vergrijzing. De stad heeft een digitale hub om bedrijven te trekken en kansen te benutten. Extra opgeleide mensen met praktische ervaring en theoretische onderbouwing zijn hard nodig. Flevoland wil mensen en bedrijven in de regio houden. Ook Urk investeert in onderwijs. Zij zijn bezig met een Ad op het gebied van de maritieme sector.’’
Na de panelgesprekken was er een rondleiding en vertelde oud-student Adriaan Boudeling over zijn ervaringen met Ad-onderwijs. Ruim tien jaar geleden behaalde hij zijn Ad diploma Agrarisch Ondernemerschap Tuinbouw & Akkerbouw. Inmiddels runt hij een groot akkerbouwbedrijf in Swifterbant waar de focus op pootgoedteelt ligt. Na het behalen van zijn mbo-diploma had Adriaan het gevoel dat hij nog niet klaar was. ,,Ik voelde me wel boer, maar nog geen ondernemer. De Ad Agrarisch ondernemerschap was een mooie aanvulling.’’ Tijdens zijn studie heeft hij meer vaardigheden geleerd om in kansen en mogelijkheden te denken en niet alleen in beperkingen. ,,Het helpt mij om mijn bedrijf als een professionele organisatie neer te zetten. De theorie die ik tijdens de lessen leerde, kon ik gelijk toepassen in het bedrijf. Dit was super waardevol.’’
’s Middags konden de bezoekers deelnemen aan diverse workshops.
Mooie erkenning
Marin Kalkhoven is alumnus van de voltijdopleiding Ad Arts & Crafts van Rotterdam – Academy. In haar afstudeeropdracht Blindelings ontwierp ze een commercieel en inclusief verpakkingsontwerp waarmee blinden en slechtzienden met hun vingers zien wat ze kopen. ,, Ik vind de Ad Talents Award een mooie erkenning voor mijn verpakkingsontwerp. Ik wist al dat het iets moois was, maar deze erkenning geeft het extra glans!’’
Erna Nieuwenhuizen is alumnus Ad Sociaal Werk aan Het Grensland College. Zij schoolde zich in twee jaar om naar sociaal werker. Met haar Ad-diploma op zak is zij nu met haar eigen onderneming gestart als professioneel mentor en behartigt de belangen van kwetsbare cliënten. ,,Groot voordeel van de Ad-opleiding is dat het een goede beroepsgerichte opleiding is waar je een goede theoretische basis krijgt. Nu kan ik mijn advies nog beter onderbouwen.’’