Is er wel voldoende besef over wat natuur en groen kan doen voor breinvriendelijk werken? ‘Als onderzoeker zou je misschien van mij verwachten dat ik eerst meer onderzoek wil naar wat effectief groen kan doen voor een leeromgeving. Maar ik wil juist dat de praktijk met bestaande inzichten aan de slag gaat en al doende verder leert. Ik wil graag samen met de praktijk verder leren hoe je het goed doet.’
Ook Jan Willem van Kasteel, huisvestingsadviseur bij ICSadviseurs, is groot voorstander van meer opvolging van bestaand onderzoek. ICSadviseurs, adviesbureau voor maatschappelijk vastgoed, richt zich op het realiseren van duurzame en prettige leer- en werkomgevingen. Het breinvriendelijk inrichten hiervan sluit naadloos aan op wat zij doen. De adviseurs begeleiden de ontwikkeling van het gebouw inclusief de inrichting van A tot Z, startend met het ophalen van behoeften bij opdrachtgevers en gebruikers. ‘Het vertrekpunt is wat ons betreft: hoe draagt het goed inpassen van groen in en rondom een gebouw bij aan het reduceren van de hoeveelheid installatietechniek die er nodig is? Mensen beïnvloeden graag het binnenklimaat, maar er mag ook wat meer acceptatie komen voor meer natuurlijke oplossingen.’
Naast vergroening in schoolgangen en lokalen, moet het volgens Van Kasteel dus ook gaan om de relatie tussen binnen en buiten. Die scheidingslijn is vaak nog te hard, hoewel ze veel met elkaar van doen hebben. Schoolbesturen doen er verstandig aan om in beide te investeren en kunnen daardoor volgens de huisvestingsadviseur ook juist besparen. ‘Ondanks dat rekenmethodieken voor klimaatinstallaties geen rekening houden met het effect van groene beplanting of bomen rondom gebouwen – wat bijdraagt aan het reduceren van hittestress rondom het gebouw - kan het toepassen daarvan juist bijdragen aan het verminderen van de koelbehoefte in het gebouw waarmee er dus minder techniek en energie nodig is.’
Van Kasteel en Methorst dienden gezamenlijk in 2023 een onderzoeksvoorstel in om een door de docentonderzoeker te ontwikkelen “groenewaardenkaart” in de praktijk te testen. De waardenkaart kan beslissers helpen om vroeg in het proces de diverse waarden die groen kan toevoegen te verwoorden. Vervolgens helpt dit in het vervolg van het bouwproces om op deze waarden te sturen.
Het Ankarpark in Bo01, Malmö, is ontworpen met diverse biotopen (© Aiste Janciauskaite)