Onderzoeksprogramma Wijsheid

2018

  • Albone, S., & Van den Berg, N. (2018). Onderzoekende studenten in het mbo. Profiel, 27 (8), 23-28.
  • Frijters, S., & Laarveld, K. (2018). Leren voor Duurzame Ontwikkeling: Een pedagogische opdracht voor de lerarenopleidingen en opleidingsscholen. In In F. Boeij & M. Willems (Reds.), Kennisbasis Lerarenopleiders. Katern 6: Vorming in de lerarenopleidingen (pp. 47-59). Breda: VELON.
    www.lerarenopleider.nl/velon/wp-content/uploads/2018/12/H4_FrijtersLaarveld.pdf
  • Frijters, S., & Laarveld, K. (2018). Leren voor Duurzame Ontwikkeling is leren voor een wereld in transitie: Duurzaamheidsissues als uitgangspunt voor aantrekkelijk bèta onderwijs. NVOX, (10), 494-495.
  • Van Beek, J., & Van den Berg, N. (2018). Onderzoekend leren in het vmbo. Didactief, 48(10), 40-41.
  • Van den Berg, Van Beek, J., & Van Heijst, H. (2018). Hoe ‘klein’ betekenisvol onderzoek kan zijn. Vormgeving en opbrengsten van een module praktijkonderzoek in groen beroepsonderwijs. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen. https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenkennisnet/show/Onderzoek-van-betekenis-in-je-eigen-werkpraktijk.htm 
    http://edepot.wur.nl/466279
  • Van den Berg, N., & De Beus, M. (2018). Voeding voor onderzoekende professionaliteit. Praktijkvoorbeeld van werken aan onderzoekend vermogen in de lerarenopleidingen. In F. Boeij & M. Willems (Reds.), Kennisbasis Lerarenopleiders. Katern 5: Onderzoek in de lerarenopleidingen (pp. 189-194). Breda: VELON. 
    http://www.lerarenopleider.nl/velon/wp-content/uploads/2018/03/Deel3_PV4_BergBeus.pdf
  • Van den Berg, N., & Geerdink, G. (2018). De drie kerntaken van lectoren in het hbo. Praktijkgericht onderzoek met meervoudige impact. In F. Boeij & M. Willems (Reds.), Kennisbasis Lerarenopleiders. Katern 5: Onderzoek in de lerarenopleidingen (pp. 83-94). Breda: VELON. http://www.lerarenopleider.nl/velon/wp-content/uploads/2018/03/Deel2_H6_BergGeerdink.pdf
  • Van Dinteren, R., & De Jong, F. (2018). Voortbouwen op de wereld: Interview met Frank de Jong. Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties 8(4), 63-67. 
  • Wortelboer, F. Q. C., & Van Oeffelt, T. P. A. (2018). Responsief leiderschap voor teamleiders. De Nieuwe Meso, (4), 18–23.

2017

  • De Jong, F… & Coenders, M. (2017). Het innoveren van het leren. Sience Guide, mei. https://www.scienceguide.nl/2017/05/het-innoveren-van-het-leren/ 
  • Frijters, S. en Beumer, I. (2017). Groen consortium: samen werken aan samen opleiden. In: M. Timmermans, en C. Van Velzen (eds.),  Kennisbasis Lerarenopleiders. Katern 4: Samen in de school opleiden, p. 37 – 38.  VELON http://www.lerarenopleider.nl/velon/wp-content/uploads/2017/11/KBkatern4printfile.pdf
  • Grobbe, M. (2017). Weylin Veldgids Spoorvolgen. Deventer: Weylin Tracking.
  • Lengkeek, M., Simons, R., Ruijters, M. C. P., & Van Oeffelt, T. P. A. (2017). Professionele identiteit in deeltijd lerarenopleidingen. Tijdschrift voor Lerarenopleiders,38(3), 61–74
  • Meegen, J. van. (2017). Lerarenopleiding voor de beroepsgerichte vakken in het groene onderwijs. In G. Geerding en I.Pauw (eds). Vakinhoud en Vakdidactiek. Velon katern 3, Kennisbasis lerarenopleiders, H34, p 313-319.
  • Wortelboer, F. Q. C., Van Oeffelt, T. P. A., & Ruijters, M. C. P. (2017). Transformatief leren. Ontwikkelen van responsief leiderschap. Tijdschrift Voor Ontwikkeling in Organisaties, (1), 56–63.
  • Ritzen, H., Van den Berg, N., & Den Boer, P. (2017). Kansen voor onderzoek in het mbo. ScienceGuide, 16 mei 2017. Te verkrijgen van: http://www.scienceguide.nl/201705/kansen-voor-onderzoek-in-het-mbo.aspx
  • Van den Berg, N., & De Bruijn, E. (2017). Hybride routes om mbo-docent te worden. ScienceGuide, 13 juni 2017. Te verkrijgen van: http://www.scienceguide.nl/201706/hybride-routes-om-mbo-docent-te-worden.aspx
  • Martens, R. & Van den Berg, N. (2017). Een laklaag op een slechte ondergrond. ScienceGuide, 4 oktober 2017. Te verkrijgen van https://www.scienceguide.nl/2017/10/een-laklaag-op-een-slechte-ondergrond/
  • Van den Berg, N., Nova, B., & Potiek, S. (2017). Passie voor groen. Profiel, 26(1), 24-25.
  • Van den Berg, N. & Geerdink, G. (in druk, 2018). De drie kerntaken van lectoren in het hbo. Praktijkgericht onderzoek met meervoudige impact. In: Boeij, F. & Willems, M. (red.)(2017). Kennisbasis Lerarenopleiders. Katern 5: Onderzoek in de lerarenopleidingen. , pp 83-94. Eindhoven: VELON.
  • Van den Berg, N.  & De Beus, M. (in druk, 2018). Voeding voor onderzoekende professionaliteit. Praktijkvoorbeeld van werken aan onderzoekend vermogen in de lerarenopleidingen. In: Boeij, F. & Willems, M. (red.)(2017). Kennisbasis Lerarenopleiders. Katern 5: Onderzoek in de lerarenopleidingen, pp. 1890194. Eindhoven: VELON.

2016

  • Beus, M. (2016). Ecological perspectives on education and consequences on the learning space. In: J. resch and T. Haase (Eds.). Grüner Pädagogik, Türöffner zu nachhaltigme lernen. Wien: Vizerektorat für Umweltpedägogik, Weiterbildungg und Forschung. pp 25-30. ISBN 978-9503285-6-1.
  • Noom, J.W. (2016). The Palace Bridge. Un corridoroio di collegamento nello spazio pubblico ’s-Hertogenbosch, Paesi Bassi. (A connection in Public space, ’s-Hertogenbosch, The Netherlands. NIP, 35, pp 58-64.
  • Biemans, H., Wallenaar, M. (2016). De toegevoegde waarde van online intervisie. Van Twaalf tot Achttien, april 2016, p. …- …
  • De Jong, F. (2016). Emergent problems, knowledge building and responsive education. In P. Seuneke. (Ed.). Education for a suistanable agri-food system. Wageningen: Aeres University of Applied Sciences Wageningen, p.30-43.  ISBN 978-90-78712-25-1.
  • Frijters, S. (2016). Leren voor Duurzame Ontwikkeling.  Gewoon Doen! Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Ruijters, M. C. P. (2016). Het is de toon die de muziek maakt. Componeren van ontwikkelstrategieën. M&O, 6(70), 79-93.
  • Ruijters, M. C. P. (2016). Opleiden kan kwaad! Over het fundamentele verschil tussen transformatief en informatief leren. TvOO, 3, 40-42.
  • Ruijters, M. C. P. (2016). Professionals onnodig kopje onder in organisaties. Wat kunnen we doen om het potentieel van professionals beter te benutten? Whitepaper. Deventer: Vakmedianet.
  • Van den Berg, N. (2016). Samenwerking opleiders-onderzoekers is volop in ontwikkeling. Profiel, 25(3) 28-29.

2015

  • Van den Berg, N. (2015). Sleutels voor succesvol innoveren. Innovatieprojecten in beroepsonderwijs scoren matig. Profiel, jrg.24, nr.1, februari 2015, 26-27.
  • Van der Ven, T. (2015). Intercultureel communiceren is te leren. Profiel, jrg. 24, nr. 8, november 2015, 22-25.

2014

  • Van den Berg, N. (2014). Onbekend maakt onbemind. Lage doorstroom tussen groen vmbo en mbo. Profiel, jrg.23, nr.4, mei 2014, 20-22.

2013

  • Mulderij, B., & De Jong, F. (2013). Beoordelen met rubrics. Vakblad voor Groen Onderwijs, nr. juli, p. 29.
  • Richardson, R. (2013). Onderzoek naar Culturele Diversiteit in de defensieorganisatie: eindstation of op doorreis? Carré, 2, 30-35.
  • Ruijters M.C.P. & Wallenaar, M.J. (2013). Het leren Verander-t. Tijdschrift voor Begeleidingskunde, 1-2014, ,2-11.
  • Teutelink, R., & De Jong, F. (2013). De ontwikkeling van Intrinsiek motivatie: Spel van vrijheid en verplichtingen. Vakblad voor Groen Onderwijs, nr. januari, p 23.
  • Van Benthum, N., & De Jong, F. (2013, in press) Kracht van beoordelen. Vakblad voor Groen Onderwijs, nr. oktober.
  • Van Bussel, R & De Jong, F. (2013). ‘Serious games’ in het techniekonderwijs. Vakblad voor Groen Onderwijs, nr. november.
  • Van der Pijl , P., & De Jong , F. (2013). Zo help je bij het reflecteren. Vakblad voor Groen Onderwijs, nr. maart, p 25.
  • Vlugter, I., De Jong, F. (2013). De Kracht van Beeldtaal. Vakblad voor Groen Onderwijs, nr. mei.

2011

  • Richardson, R. (2011). Out of the Closet? Defensie en haar worsteling met ongewenst gedrag. Carré. 5-2011, 8-11.