“Na vijftien jaar als hovenier was ik klaar met het fysiek soms best zware werk. Door mijn ervaring met het inwerken van nieuwe medewerkers en stagiaires, wist ik dat ik iets met mijn kennis wilde doen. Via-via kwam ik bij de deeltijdopleiding Docent en kennismanager Tuin en Landschap terecht. Na een bezoek aan een open dag, een prettig studiekeuzegesprek en hulp bij het vinden van een werkplek, ging ik van start.
Van hovenier naar docent: een logische stap
Een versneld traject dankzij toewijding
Ik heb de deeltijdopleiding in drie jaar afgerond, terwijl de standaardduur vier jaar is. Door enkele vrijstellingen en de mogelijkheid om te versnellen, kon ik de opleiding bijna een jaar inkorten. Het was hard werken en kostte veel tijd en inzet, maar ik kijk terug op een geweldige studententijd. Mijn medestudenten waren fantastisch, de docenten inspirerend, en de praktijkervaring waardevol. De combinatie van theorie en praktijk gaf me de tools om direct in mijn werk als docent aan de slag te gaan. De focus op kennismanagement maakte de opleiding extra veelzijdig.
Spannend begin, snel op mijn plek
Tijdens lesdagen in Wageningen voelde het alsof ik jaren terugging in de tijd, terug in de schoolbanken, een nieuwe klas met medestudenten, huiswerk en weer leren. Best even spannend. Pas ik in die nieuwe groep mensen? Hoe bevalt het leren? Vind ik het leuk genoeg en hoe vergaat het mij als docent? Al snel waren alle zorgen weg. De sfeer was meteen goed, de docenten enorm ontspannen en echte vakmensen met passie voor het werk wat ze doen. En ook de begeleiding was goed geregeld.
“Het mooie van werken in het onderwijs is toch wel mijn passie en kennis overbrengen op leerlingen. Hen helpen in hun (talent)ontwikkeling en voorbereiden op de volgende stap in hun schoolcarrière.”
Van stage naar baan: directe praktijkervaring
Al vrij snel na de start van de studie, stond ik voor het eerst voor een klas. Ook spannend, maar al snel voelde ik me op mijn plek. Na een paar maanden kreeg ik zelfs een baan aangeboden als docent groen op een vmbo. De studie was intensief, maar alles wat ik leerde, kon ik direct toepassen in mijn werk. Met de theorie die je krijgt, helpt je leerlingen te begrijpen, problemen op te lossen en je lessen activerend, motiverend en leuk te maken. De feedback van docenten tijdens lesbezoeken was waardevol en hielp me groeien als docent. Ze helpen je ook kritisch te reflecteren op je eigen functioneren, je handelen, je denkwijze en waarom je dingen doet. Niet altijd makkelijk, soms confronterend, op zijn tijd frustrerend maar het helpt je ontwikkelen en groeien. Zonder deze opleiding was ik niet de docent geworden die ik nu voor mijn leerlingen ben.”