Evelien Bos zit op een bank in Aeres Hogeschool Almere. Ze lacht in de camera.
Evelien Bos (51) is docent verpleegkundige bij ROC Twente. Momenteel zit ze in het tweede leerjaar van de Master Gezond Gedrag en Leefomgeving bij Aeres Hogeschool Almere. 

“De pioniersmentaliteit heeft altijd al in mij gezeten. Deze master past dan ook heel goed bij mij."

Op zoek naar verdieping, gericht op de mens

“Ik heb altijd als verpleegkundige gewerkt, en nu zit ik al bijna tien jaar in het onderwijs. In het docentvak wil ik me graag verdiepen, maar dan écht gericht op de mens. Wat speelt er allemaal bij een persoon? En hoe werkt dat dan, psychologisch, fysiologisch, biologisch? Echt een slag dieper, dus. Ik moet zeggen dat ik een holistische benadering erg interessant vind. Twee jaar geleden heb ik me verdiept in de Chinese Geneeskunst. In China draait alles om energie en balans. Ik ben daar nieuwsgierig naar. Als verpleegkundige heb ik veel disbalans gezien bij patiënten. Komt dat door ziekte, of spelen meer factoren mee, zoals de omgeving?

Nu zie ik in mijn rol als docent dat studenten weleens vastlopen. Komt dat door persoonlijke problematiek, of zit er meer achter wat we kunnen verklaren en kunnen aanpakken bij de bron? Dáár ben ik nieuwsgierig naar. Wat maakt dat iemand niet tot een leerbare situatie kan komen. Er zitten bijvoorbeeld planningsvaardigheden achter, mentale blokkades, sociale vaardigheden en psychologie. Je neemt namelijk altijd je achtergrond met je mee. En een ander voorbeeld: ik zie een toenemend aantal collega's met een burn-out of stressverschijnselen. Waar komt dat vandaan? Ik wil meer weten over wat deze disbalans doet met iemand en een verbinding met draagkracht en draaglast kunnen maken met collega’s. "

Persoonlijk gesprek gaf de doorslag 
Evelien besloot om op zoek te gaan naar verdieping. “Veel masters zijn gericht op leren en innoveren. Ik zocht juist iets waarin dus de psychologie in een diepere laag wordt behandeld, mét een haakje naar biologie, want dat past bij mij. Ik kwam terecht bij de master Gezond Gedrag en Leefomgeving en ik was erg enthousiast na de Online Open Dag. Een persoonlijk gesprek met studieleider Eva maakte mijn keuze definitief. "

Geleerde inzichten zijn gelijk toepasbaar

Al snel nam Evelien opgedane kennis uit het eerste leerjaar mee naar de dagelijkse praktijk. “Een deel van de lessen gaan over anatomie en fysiologie. Dat kan ik toepassen op de gedragingen van een student. Ik merk dat ik studenten hierdoor beter begrijp én de vertaalslag kan maken naar de ontwikkelfase waarin zij zich bevinden. Jongeren tussen de 16 en 25 jaar zijn nog volop in ontwikkeling. Hoe staat dat in verhouding met de vele vaardigheden en competenties die we van ze verwachten in een beroepsopleiding? Hier komen ook didactiek en pedagogiek om de hoek kijken. Ik vind het heel leuk en waardevol om met deze brede benadering met studenten bezig te zijn.” 

"Ik zocht een master met verdieping in de psychologie en biologie. Die heb ik hier gevonden."

"Dit is hoe een gezonde school moet zijn"

Hoewel Evelien vrijdag ziet als ‘haar dagje uit’, vind ze het soms ook pittig. “Het vraagt wat van je om je naast je werk door te ontwikkelen. Maar ik vind dat het helemaal waard. Ik investeer in mezelf op deze manier. En we hebben natuurlijk les in een fantastisch gebouw. Alles voelt eigenlijk goed hier: de bekwaamheid en persoonlijke benadering van de docenten, de communicatie, de proactieve mindset van mijn klasgenoten. We denken met elkaar mee en vormen samen de opleiding. Deze pioniersmentaliteit zit van nature al in mij, dus ik zit hier helemaal op m'n plek."