Student Rianne Prins staat met haar paard in het bos

Ik wil docent worden én iets met paarden doen.

Rianne Prins, studente Docent en Kennismanager Paardensector aan Aeres Hogeschool Wageningen, wist al vroeg dat ze 'iets' met paarden wilde doen. Na de havo oriënteerde ze zich op verschillende mbo-opleidingen, maar uiteindelijk koos ze toch voor een hbo-studie. "Ik ben eerst in Dronten wezen kijken, maar de locatie in Wageningen beviel me beter én ik kon er docent worden. Uiteindelijk heb ik daarvoor gekozen.", vertelt Rianne.

De combinatie van lesgeven en werken met paarden

Rianne heeft duidelijke toekomstplannen: ze wil niet voltijds voor de klas staan, maar graag naast haar werk ook iets met paarden blijven doen. "Ik denk aan een kleinschalige pensionstalling", legt ze uit. "Momenteel ben ik bezig met ORUN, een soort instructeursopleiding. ORUN 2 heb ik via school gedaan en binnenkort begin ik aan ORUN 3, waarbij ik zelfstandig les ga geven."

Toch wil Rianne ook zeker docent worden. Tijdens haar stages heeft ze al ervaring opgedaan op verschillende niveaus: "Ik heb stage gelopen op het vmbo, waar ik les gaf in plant en dier en bloemschikken. Ook heb ik een stage paraveterinair gedaan. Tijdens mijn laatste stage wil ik graag op het mbo iets met het thema ‘paard’ doen om te kijken hoe dat me bevalt."
Student Rianne Prins springt met haar paard over een hindernis
Student Rianne Prins rijdt op haar paard door de bak

Goede voorbereiding op het docentschap

Wat Rianne het leukste vindt aan haar studie? "Ik heb superleuke klasgenoten", vertelt ze enthousiast. "Op de middelbare school vond niemand paarden leuk en hier juist iedereen. Ik heb veel goede vrienden gemaakt en er worden veel dingen georganiseerd."

Qua inhoud is ze ook erg tevreden over de studie: "Je wordt goed klaargestoomd om voor de klas te staan, ook qua presenteren. Het wordt langzaam opgebouwd in een veilige omgeving."

Advies aan twijfelaars

Voor iedereen die nog twijfelt of de studie Docent en Kennismanager Paardensector iets voor hem of haar is, heeft Rianne een duidelijk advies: "Kom absoluut naar een Open Dag of een Proefstudeerdag. Ik ben zelf 3 keer geweest en heb me daardoor optimaal kunnen oriënteren. Ik heb contact gehouden met een andere proefstudeer-student en kende al iemand die de studie ook ging doen. Dat was een fijn begin van de studie."