Functie: Lector bij Aeres Hogeschool, Hoogleraar responsief leren en kennis construeren bij Open Universiteit
Lectoraat: Responsief onderwijs en Kenniscreatie
Email: f.de.jong@aeres.nl
Prof. dr. Frank de Jong
Over Frank de Jong
Prof. dr. Frank de Jong had twee lectoraatsthema’s onder zijn hoede: Responsief leren, in het programma Impact voor transitie in agri en food, en daarnaast Kenniscreatie en ecologisch intelligent handelen. Centraal in zijn denken stond dat het de leerling, student of werknemer is die ‘leert’. Hij of zij ontwikkelt zijn ideeën, theorieën of wijsheid in een culturele, sociale context met anderen. De interactie en verbinding tussen dit collectieve en individuele leren had zijn interesse.
De Jong was vanaf 2006 tot zijn pensioen in 2023 fulltime lector bij de faculteit in Wageningen en van 2010 tot 2023 master-director van de masteropleiding Leren en Innoveren. Zijn basis lag, naast in het detailhandelsonderwijs en de sociale academie, in de leerpsychologie en experimentele psychologie. Hij behaalde zijn doctoraal aan de Tilburg University. De Jong onderzocht het zelfstandig leren door interne regulatie van het leerproces. De Jong werkte bij verschillende universiteiten (Universiteit Tilburg, TU Eindhoven, Radboud Universiteit Nijmegen en Wageningen Universiteit, en bij NS-opleidingen.
Meer lezen
- Kenniscreatie en identiteitswerk en de uitdagingen waar MLI-studenten voor staan: “In de grote transitie hebben we alle vormen van leren heel hard nodig.” Een gesprek met Manon Ruijters, Frank de Jong en opleidingsmanager Hanke Leeuw.
- Lector Frank de Jong gaat met pensioen
- Menselijke activiteit en leren: een pleidooi voor balans tussen cognitief leren en cocreërend, dialogisch en maatschappelijk relevant leren op basis van Arendt’s "De menselijke conditie".
- In gesprek met Frank: leervrienden over de betekenis van Franks gedachtegoed en samenwerkingen: liber amicorum bij het afscheid van Frank de Jong als lector en hoogleraar.
- Rede in verkorte vorm uitgesproken op vrijdag 15 November 2019 bij de openbare aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar Responsief leren en kennis construeren, ingesteld door Aeres Hogeschool Wageningen aan de Open Universiteit Heerlen: Kennis in-(ter)-actie : responsief leren als kennis construeren.
- Interview met Frank de Jong in Schooldomein, oktober 2019: Kenniscreatie en ecologisch intelligent handelen: Onderwijs kan anders