Functie: Docent / onderzoeker
Lectoraat: Responsief onderwijs en Kenniscreatie
Email: p.seuneke@aeres.nl
Mobiel: 06 23 85 33 80
Social: LinkedIn
Dr.ir. Pieter Seuneke
Over Pieter Seuneke
Pieter Seuneke (1982) is sinds 2016 werkzaam bij Aeres Hogeschool Wageningen als kerndocent onderzoek (jaar 1) binnen de Master Leren en Innoveren en senior onderzoeker. Ook is hij lid van de Ethische Commissie Onderzoek van Aeres Hogeschool Wageningen.
Als ervaren (praktijk)onderzoeker richt hij zich het liefst op leren, onderwijs en de innovatie daarvan in de context van het groene domein / de landbouw. Pieter zoekt daarbij het liefst naar inhoudelijke verbinding met collega’s van de verschillende faculteiten van Aeres Hogeschool. Zijn interesse, kennis en ervaring ligt in leren voor transitie bekeken vanuit schoolse contexten (zoals innoverende docententeams gericht op leren voor duurzaamheid), buiten scholen (innovatienetwerken van agrarisch ondernemers) én op de vervlechting van beide werelden in lerende en onderzoekende gemeenschappen.
Projecten
- Nationaal Groeifonds: regeneratieve landbouw (Re-Ge-NL)
- Leren voor duurzaamheid in een regionale context (NRO)
- Van crisis- naar risicomanagement in de agrarische sector (SIA)
- Pro-VET: Professional Development of Vocation Education Teachers with European Practises (EU-Erasmus+).
- Meerjarig onderzoeksproject 'Zij-instromers verbinden aan agrarische bedrijven zonder opvolger en/of verpachters van landbouwgronden'. In samenwerking met onderzoekers en docenten van Hogeschool Utrecht, Aeres Hogeschool Dronten, LTO Noord e.a.
- Meerjarig onderzoeksproject 'Het Nieuwe Telen', in samenwerking met onderzoekers en docenten van Aeres Hogeschool Dronten, HAS Hogeschool, Inholland en Van Hall-Larenstein e.a.
- IMPACT: Transitie in agro-food. Meerjarig lectoraatsprogramma met lectoren van Aeres Hogeschool Dronten, HAS Hogeschool, Inholland en Van Hall-Larenstein.
Publicaties
- Berg, van den N., Van Beek, J., Bent, M., Hut, I. en Seuneke, P. (2023). In gesprek met Frank. Leervrienden over de betekenis van Franks gedachtengoed en samenwerkingen. Liber amicorum bij het afscheid van Frank de Jong als lector en hoogleraar, 10 november 2023. Aeres Hogeschool Wageningen.
- Bent, M., Bernasco-Otten, B., De Jong, F., Seuneke, P., Sturkenboom, I. & Van den Brande, K. (2021). De lerende gemeenschap: maatschappelijke uitdagingen, lokaal gewortelde leergemeenschappen en de nieuwe rol van docenten. In F. De Jong, F. Rebel, J.W. Noom, J. de Boer, M. Willemars, R. Gelinck & S. Bharos (Red.), Innoveren en blijven leren. Onze nieuwsgierige blik op de toekomst en Aeres Hogeschool Wageningen. Beschouwing door medewerkers en studenten als een liber amicorum in het kader van het afscheid van Madelon de Beus als faculteitsdirecteur, Aeres Hogeschool Wageningen.
- Van den Berg, N., Seuneke, P. & De Jong, F. (2021). Boundary crossing in vocational education and research: the case of Regional Learning. In S. Beausaert, E. Kyndt & I. Zitter (Red.), Designing for Connectivity between Education and Work: Principles and Practices. Routledge.
- De Jong, F. & Seuneke, P. (2020). Responsief (beroeps)onderwijs voor transitie in agrofood: hoe ziet het eruit en hoe het te ontwikkelen? Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
- Van den Berg, N., Seuneke, P. & De Jong, F. (toegevoegd voor publicatie). Boundary crossing in vocational education and research: the case of Regional Learning. In S. Beausaert, E. Kyndt & I. Zitter (Red.), Designing for Connectivity between Education and Work: Principles and Practices. Routledge.
- Klerkx, L., Seuneke, P., de Wolf, P. & Rossing, W.A.H. (2017). Replication and translation of co-innovation: the influence of institutional context in large international participatory research projects. Land Use Policy, 61, 276-292.
- Seuneke, P. (Red.). (2016). Education for a sustainable agri-food system. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
- Seuneke, P. & Bock, B.B. (2015). Exploring the roles of women in the development of multifunctional entrepreneurship on family farms: an entrepreneurial learning approach. NJAS, 74-75, 41-50.
- Seuneke, P. (2014). From production-oriented farming towards multifunctional entrepreneurship: exploring the underlying learning process (PhD-thesis). Wageningen University, Wageningen.
- Seuneke, P., Lans, T. & Wiskerke, J.S.C. (2013). Moving beyond entrepreneurial skills: Key factors driving entrepreneurial learning in multifunctional agriculture. Journal of Rural Studies, 32, 208-219.