Master deeltijd opleiding Leren en innoveren Aeres Hogeschool Wageningen

Leren en Innoveren

CROHO: Leren en Innoveren (44135)
?
Ik zoek
Deeltijdopleiding
Niveau opleiding
Master
Locatie
Wageningen
Duur
2 jaar
Introductie

De studie

Ben jij iemand die altijd wel mogelijkheden, uitdagingen en kansen ziet om leren en ontwikkelen in jouw organisatie en zetje te geven? Hou je van je werk of beroep, en denk je ook dat er méér resultaat te halen valt. Ben je vaak al de aanjager van vernieuwing in jouw organisatie, en wil je daarin sterker staan, inspirerend en deskundig zijn, dan is deze studie iets voor jou! Belangrijkste vereiste: een groot hart voor leren en de lerende medemens.

De wereld is volop in ontwikkeling, zeker organisaties waar leren belangrijk is, hebben behoefte aan vernieuwers. Zowel in het onderwijs als daarbuiten (zorgorganisaties, netwerken die ze richt op transities, adviesbureaus,…). Met de master Leren en Innoveren word jij een professional die kansen ziet en collega’s inspireert. Waar kan het beter? Energieker? Met meer impact? Niet elke innovatie hoeft groots en meeslepend te zijn. De kleinste bewegingen hebben soms een grootste effect.

Studenten in klas
Toelatingseisen

Zo word je toegelaten

Kenmerken
Praktische vragen

Hoe zit het met...

  • Intake

    Wanneer je je aanmeldt voor de master Leren en Innoveren, starten we een intakegesprek. Ter voorbereiding maak je enkele opdrachten. Tijdens het gesprek verkennen we samen of jouw innovatieambitie en het innovatievraagstuk vanuit jouw werksituatie voldoende mogelijkheden bieden om je te ontwikkelen binnen de opleiding. We stemmen verwachtingen over niveau, inhoud en studiebelasting af. 

  • Studiebelasting en rooster

    Elke drie à vier weken is er een fysieke bijeenkomst op vrijdag (9.00-20.00 uur) afgewisseld met een lesweekend op vrijdag en op zaterdag (9.00-13.00 uur). Overige online onderwijsactiviteiten en -begeleiding worden ook op de vrijdag ingepland. Aanvullende afspraken met je medestudenten maak je onderling. Medio april communiceren we het jaarrooster. In totaal besteed je ongeveer 20 uur per week aan je studie. Ervaring leert dat dit een reële inschatting is, goede afspraken in relatie tot je werk zijn belangrijk voor je studiesucces.

  • Studiekosten

    Naast het collegegeld kun je rekening houden met de volgende kosten:

    • boeken/ literatuur circa € 750,- (totaal) wanneer je alles nieuw en in fysieke exemplaren aanschaft;
    • op vrijdagavond kun je (vrijwillig) aanmelden voor een gezonde maaltijd in onze kantine (€ 8,50 per maaltijd);
    • bezoek aan een internationaal congres in jaar 2 (afhankelijk van de locatie van het congres circa € 1000);
    • kosten voor diner en overnachting tijdens de startdagen van de opleiding;
    • je eigen reis- en eventuele verblijfskosten.

    Let op: wanneer je werkzaam bent in het onderwijs kun je tot 15 maart 2025 een lerarenbeurs aanvragen. Kosten voor congresbezoek kun je vaak via Erasmus + vergoed krijgen. 

  • Voor wie
    • Deze deeltijd masteropleiding is voor professionals die richting en sturing willen geven aan ontwikkeling en innovatie binnen hun beroepspraktijk. Die mensen willen helpen creatiever en nieuwsgieriger in hun werk te staan en het werk via leren en ontwikkelen blijvend wil verbeteren.
    • Docenten en andere professionals in het onderwijs (vo, vmbo, mbo, hbo).
    • Adviseurs en beleidsmedewerkers in het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties of beroepsverenigingen die zich bezighouden met het leren en ontwikkelen van mensen, teams en de organisatie. 
    • Professionals die in de kleinere of grotere netwerken bijdragen aan transities. 
    • Zelfstandig adviseurs die zich bezighouden met leer- en ontwikkelvraagstukken.
       
  • Wat maakt de opleiding uniek
    • Sterke verbinding tussen opleiding en werkpraktijk: innovatie-vraagstuk staat centraal.
    • Grote diversiteit onder studenten, verschillende sectoren, zowel (beroeps-)onderwijs als bedrijf.
    • Sterke verbinding tussen ervaringskennis, wetenschappelijke kennis en kennis uit de context.
    • Onderwijsbijeenkomsten weekenden, elke drie à vier weken een fysieke bijeenkomst in Wageningen op vrijdag of vrijdag en zaterdag. Online onderwijsactiviteiten alleen op de vrijdag. 
    • Visie op leren: kennis creëren, learning communities en ondezoekend leren.
       
  • Voorbeelden van innovatieambities van studenten
    • Samen met collega’s uit onderwijs en werkveld vormgeven van begeleiding in hybride leeromgevingen in het mbo.
    • Creëren van een lerend netwerk van zorgmedewerkers in een instelling voor gezondheidzorg.
    • Onderwijs (her-)ontwerpen dat aansluit bij motivatie van leerlingen/ studenten en hen meer zelfstandig laat leren.
    • Van een team een (gelukkig) en lerend team maken door opgavegericht te werken en de principes van goed werk in te zetten.
    • De impact van leertrajecten merk- en meetbaar maken zodat een ander gesprek over strategie van leren en ontwikkelen gevoerd kan worden.
       
Studie in beeld

Dit beleven onze studenten

Studiumochtend Aeres Hogeschool Wageningen
Groepje studenten in overleg
Volwassen studenten in overleg
Verhalen van oud-studenten
Studie inhoud

Dit leer je tijdens je studie

Jaar 1

Tijdens de opleiding ga je aan de slag met het ontwerpen en realiseren van leerinnovaties binnen jouw werkomgeving. Je werkt aan je rolontwikkeling als onderzoekende innovator van leren. Praktijkgericht onderzoek is in de hele opleiding een belangrijk hulpmiddel om tot onderbouwde afwegingen te komen. Daarnaast ontwikkel je je leiderschapsidentiteit en werk je aan je persoonlijke groei. 

In jaar 1 werk je aan twee modules van 15 EC:

Jaar 2

In jaar 2 ligt de focus op een eigen praktijkgericht onderzoek in relatie tot je innovatieambitie in de module Onderzoek en Innovatie (20 EC). Met begeleiding van een onderzoeksbegeleider werk je aan een onderzoeksplan dat aansluit bij jouw praktijk en innovatie. Je leert hoe je een betekenisvol onderzoek opzet dat impact heeft in jouw werkomgeving.

Na de eerste drie maanden start je met het uitvoeren van het onderzoek en het verzamelen en analyseren van gegevens. In het voorjaar rond je je onderzoek af met een artikel voor een vaktijdschrift, eventueel aangevuld met een methodische onderbouwing. Een hoogtepunt van dit jaar is het bezoek aan een internationaal congres voor praktijkgericht onderzoek.

Het laatste deel van het jaar staat in het teken van de module Samen Innoveren (10 EC), waarin de doorwerking en impact van je onderzoek centraal staan. Je brengt de uitkomsten van je onderzoek samen met je werkcontext en zet een volgende stap richting duurzame transitie. 

Je toekomst

Na je studie

  • Na je studie

    Met het afronden van deze studie:

    • ben je toegerust om als onderzoekende innovator van leren in je werkomgeving te werken aan transities vanuit het perspectief van leren en ontwikkelen;
    • heb je je positie verstevigd omdat je gegroeid bent in je professionele leiderschap;
    • kun je praktijkgericht onderzoek inzetten als middel om tot inzicht te komen en voer je vanuit die inzichten andere gesprekken in je werkcontext.

Vragen?

Heb je nog een vraag over deze opleiding?
Stel je vraag aan Stefanie
(coördinator aspirant-studenten)