In de palliatieve zorg werkt Claudia van Bochove-Bijl aan zorg die mensen in hun laatste levensfase optimaal ondersteunt op fysiek, sociaal, psychisch en spiritueel vlak. Daarbij komt veel kijken; goede zorg vereist niet alleen de juiste interventies op het juiste moment, maar ook sterke coördinatie en samenwerking – vaak over de grenzen van organisaties heen.
Om zorgprofessionals hierin te ondersteunen, faciliteren Netwerken Palliatieve Zorg regionale samenwerkingen en deskundigheidsbevordering. Binnen Netwerk Palliatieve Zorg Arnhem en de Liemers bijvoorbeeld, groeit de aandacht voor proactieve zorgplanning (pzp). Met pzp worden patiënten en hun naasten gestimuleerd om te praten over hun huidige en toekomstige zorgbehoeften in deze belangrijke levensfase.
Veel zorgprofessionals vinden pzp waardevol, maar voelen zich niet altijd bekwaam om dit zorgproces multidisciplinair aan te pakken. Door deel te nemen aan transmurale en interdisciplinaire bij- en nascholing kunnen zorgprofessionals kennis en vaardigheden opdoen om pzp op een deskundige manier toe te passen. Zo blijven zij in staat om optimaal in te spelen op de veranderende behoeften van mensen die palliatieve zorg behoeven.
Impact
Dankzij de innovatie die Claudia tijdens de opleiding vorm gaf, het onderzoek dat ze uitvoerde en de aanbevelingen die hieruit voortkwamen, heeft het Netwerk Palliatieve Zorg steeds meer aandacht voor interdisciplinaire samenwerking op individueel, organisatorisch en regionaal niveau. Het belang van versterkte samenwerking wordt erkend, en er zijn zelfs gezamenlijke bijeenkomsten gestart met andere domeinspecifieke netwerken in de regio. Een concreet resultaat is het gebruik van gesprekskaartjes, ontwikkeld op basis van Claudia’s onderzoeksvragen, die zorgprofessionals stimuleren om hun normen, waarden en expertises met elkaar te delen.
Lessen uit de Master Leren en Innoveren (MLI)
Tijdens de MLI ontdekte Claudia kracht van reflectie en het belang van het meenemen van anderen in haar gedachtegoed. Ze leerde op haar handen zitten en niet direct vanuit enthousiasme te handelen. “Deze verdieping helpt me om vanuit rust en overzicht mijn plannen bij te stellen. Ik heb veel geleerd over leerprocessen, en die kennis gebruik ik nu om gerichte interventies te ontwerpen. De waarde van het horen van verschillende perspectieven binnen een organisatie is iets wat ik actief inzet om samen knelpunten te onderzoeken en tot oplossingen te komen. Ik sta steviger wanneer ik me uitspreek over wat ik denk dat nodig is.”
Mijn toekomst als onderzoekende innovator van leren
“Ik voel me uitgerust met nieuwe inzichten en tools om de palliatieve zorg te verbeteren. Als adviseur leren en ontwikkelen en met een netwerk vol inspirerende mensen sta ik klaar voor de volgende stappen. Ik heb nog veel meer in mijn mars, er zit veel kennis in mijn hoofd die ik graag wil inzetten. Maar eerst ga ik op reis en kan ik goed reflecteren op mijn MLI-periode. Zodat alle inzichten opnieuw geordend kunnen worden en ik bij terugkomst fris kan experimenteren.”