Studenten, mannen en vrouwen, zitten in de klas en kijken naar de docent

Jeanett van Swinderen - alumna Master Leren en Innoveren

Boundary crossing en actieonderzoek: de sleutels tot succes van de Master Leren en Innoveren

Jeanett van Swinderen heeft meer dan twintig jaar ervaring in het domein van leren en ontwikkelen. Als manager van de ZGV Academie bij Ziekenhuis Gelderse Vallei combineert zij haar passie voor mensen en natuur met haar drang naar vernieuwing. Als aanvulling op een afgeronde MBA, voelde Jeanett de behoefte om zich verder te verdiepen in het HRD-vak. De Master Leren en Innoveren bij Aeres Hogeschool Wageningen, met zijn brede focus en verbinding met experts zoals Manon Ruijters, was een logische vervolgstap in haar carrière.

Tijdens het volgen van de master werkte Jeanett in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en leidde ze de ontwikkeling van leerprogramma's voor zorgprofessionals en leidinggevenden: “Het masterprogramma sloot perfect aan bij mijn werk, wat resulteerde in een uitdagende onderzoeksopdracht naar resultaatgericht leiderschap. Door de flexibele opzet van de opleiding kon ik meerdere thema's onderzoeken en direct naar de praktijk vertalen. Mede dankzij een inspirerend studiecoachingstraject waarin ik werd uitgedaagd het ongemak te verduren, focus aan te brengen en in kleine stappen te denken.”

Impact van het onderzoek

Het leiderschapsprogramma dat Jeanett samen met een werkgroep ontwikkelde, werd in co-creatie met zorgmanagers en het hoger management vormgegeven, wat bijdroeg aan collectief eigenaarschap en een breder begrip van resultaatgericht leiderschap. Het waarderend actie onderzoek dat zij in lijn met dit leiderschapsprogramma uitvoerde, leverde een meerstemmig beeld van resultaatgericht leiderschap op, inclusief inzicht in de bijbehorende dilemma's. Resultaat leiderschap ging daarbij verder dan alleen bedrijfskundige resultaten en cijfers; het omvatte ook kwaliteit van zorg, teamontwikkeling, persoonlijke leiderschap en innovatie. 

Persoonlijke groei

De master heeft Jeanett zowel professioneel als persoonlijk ontwikkeld: “Ik heb een diepgaand inzicht gekregen in het ontwerpen van samenhangende leerprogramma’s, hoe we veranderingen en 
teamontwikkeling stapsgewijs kunnen faciliteren en hoe de impactmap ons kan helpen bij het maken van keuzes. De opleiding heeft mij meer stevigheid in het vakgebied gegeven. Ik heb geleerd om vanuit een onderzoekende houding om te gaan met het niet-weten. De systemische benadering heeft me inzicht gegeven in interacties en patronen binnen organisaties. De concepten van een fixed en growth mindset hebben mijn begrip van weerstand en veranderingsvermogen vergroot, zowel in het werk als daar buiten. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om vanuit nieuwsgierigheid een leerproces te starten en heb de toegevoegde waarde van grensoverschrijdend leren 'boundary crossing' ontdekt. Bovenal heeft de opleiding mijn liefde voor actie-onderzoek aangewakkerd.”

Toekomstvisie als onderzoekende innovator

Als leidinggevende van de ZGV Academie streeft Jeanett ernaar om bij te dragen aan de ontwikkeling van resultaatgericht verbindend leiderschap én het ‘interprofessioneel samenwerkend leren en onderzoeken’. Ze ziet in de toekomst een specifieke opleiding voor zich, waarin Learning, Research & Development professionals bijdragen aan het duurzaam versterken van het verandervermogen van organisaties.