Functie: Docent - Onderzoeker
Lectoraat: Stedelijke Voedselvraagstukken
Email: s.smaal@aeres.nl
Social: LinkedIn
Sara Smaal
Over Sara Smaal
Sara Smaal is vier dagen in de week werkzaam als onderzoeker en docent bij Aeres Hogeschool Almere ter ondersteuning van het lectoraat ‘Stedelijke Voedselvraagstukken’ van Esther Veen. Via verscheidene projecten bestudeert ze de voedselomgeving en voedselroutines van Almeerders vanuit verschillende invalshoeken. Ze is met name betrokken bij de onderzoekslijnen ‘voedsel & armoede’, ‘de multiculturele voedselomgeving’ en ‘de eiwittransitie’. Sara levert daarnaast een bijdrage aan het Europese onderzoeksproject ‘European Forum for Urban Agriculture’ (EFUA). Tot slot geeft ze les bij de Master Food Systems Innovation en de Minor Food Systems in Transition.
Sara heeft een academische achtergrond in sociale geografie en planologie aan de Universiteit Utrecht (BSc) en de Rijksuniversiteit Groningen (MSc), en experimenteert graag met creatieve en participatieve methoden. In het verleden heeft Sara onderzoek gedaan naar stedelijk voedselbeleid, voedselinitiatieven en sociale rechtvaardigheid aan het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) en de Universiteit Gent (UGent) binnen het onderzoeksproject RECOMS. Op basis van dit onderzoek ontwikkelde ze een bordspel voor stedelijke voedselactoren, de RE-ADJUSTool (REflecting on & ADvancing Justice in Urban food STrategies). Gedurende het spel ontdekken de deelnemers wat er allemaal komt kijken bij een eerlijker, humaner en inclusiever voedselsysteem in hun stad of regio. De RE-ADJUSTool kan worden gedownload of aangevraagd in het Nederlands en in het Engels op de website.
Persoonlijke publicaties
- Veen, E.J., Smaal, S.A.L., & Korn, M. (2023). Behouden, inpassen en doorgeven van culinair erfgoed na migratie: Transnationale voedselroutines van immigranten en hun (klein)kinderen in het veranderende voedsellandschap van Almere. Aeres Hogeschool Almere.
- Smaal, S.A.L. & Veen, E.J. (2023). Wat schaft de pot in Almere? Smaken uit andere culturen inpassen, aanpassen of passeren. Aeres Hogeschool Almere.
- Smaal, S.A.L., Veen E.J., & van der Ploeg, H. (2022). Inzicht verwerven in de voedselroutines en -behoeften van Almeerse huishoudens met een krappe beurs met behulp van WhatsApp. Flevo Campus.
- Smaal, S.A.L. (2022). Exploring farm‐to‐restaurant relations and the potential of a local food hub: A case study in the city‐region of Groningen, the Netherlands. Sociologia Ruralis, 63(1), 223-246.
- Smaal, S.A.L. (2021). Spelenderwijs in gesprek over stedelijk voedselbeleid. AGORA Magazine, 4, 24-27
- Smaal, S.A.L., Dessein, J., Wind, B.J., & Rogge, E. (2021). Social justice‑oriented narratives in European urban food strategies: Bringing forward redistribution, recognition and representation. Agriculture and Human Values, 38, 709–727
- Smaal, S.A.L. (2020). De voedseltuin is altijd groener aan de overkant. AGORA Magazine, 3, 28-29
- Smaal, S.A.L. (2019). Een rechtvaardigheidsperspectief op sociaal-ruimtelijke vraagstukken. AGORA Magazine, 3, 18-20