Student Master Agribusiness Development Uche Onuoha en onderzoeker Michiel Klaassen in de kas bij waterlinzen

"We oogsten nu 40 kilo per dag"

Uche Onuoha, Student Master Agribusiness Development

Student Uche Onuoha controleert de voedingsstoffen gehaltes in het water waar de waterlinzen drijven. De bakken zien er prachtig groen uit. ,,De productie is nu goed op stoom. We realiseren momenteel zo’n 40 kilo per dag’’, vertelt Uche. Hij volgt de Master Agribusiness Development bij Aeres Hogeschool en hoopt in september af te studeren en zijn diploma in ontvangst te nemen. Omdat hij gedurende de zomermaanden in Dronten is, neemt hij de verantwoording voor de productie voor zijn rekening. Dat betekent geregeld controleren of de kwaliteit van de waterlinzen goed is, op tijd oogsten en vervolgens op tijd een nieuwe bak opzetten. Om de zomermaanden goed door te komen is zijn begeleider, onderzoeker Michiel Klaassen momenteel naarstig op zoek naar een goede en grote diepvries. ,,Als deze hoge productie zo blijft, zullen we extra opslag capaciteit moeten hebben waar we het geoogste product kunnen opslaan. Studenten en of medewerkers van HAS green academy kwamen vandaag nog een grote hoeveelheid ophalen, maar dit komt in de zomerperiode ook stil te liggen. Daar moeten we op anticiperen’’, vertelt Michiel. Bij HAS green academy doen ze onderzoek naar de beste droogtechnieken om waterlinzen een veilige, aantrekkelijke en breed beschikbare eiwitbron te maken.

"Ik ben heel enthousiast over het product en zie er zeker toekomstperspectief in. Mogelijk ook voor het land waar ik vandaan kom, Nigeria."

Uche Onuoha , Student Master Agribusiness Development

Student Uche Onuoha

Vanwege zijn thesis die gericht is op indoor farming kwam Uche bij het lectoraat van Eric de Bruin terecht en bij het project ‘Duurzame eiwitten Eendje meer’. De student kende de waterlinzen alleen vanuit de sloot. Zijn familie en vrienden in Nigeria waren verbaasd wat Uche nu allemaal met waterlinzen doet. "Ik ben heel enthousiast over het product en zie er zeker toekomstperspectief in. Mogelijk ook voor het land waar ik vandaan kom, Nigeria. Als we er met elkaar een goed verdienmodel voor kunnen creëren en meerdere bedrijven er aan willen deelnemen dan zou ik er graag mee verder gaan."

Michiel Klaassen, Projectleider, onderzoeker & docent

Michiel Klaassen

Michiel is ook erg tevreden over hoe het project tot nu toe verloopt. De tulpenbroeier die de trekbakken heeft geleverd is ook enthousiast over het project vertelt Michiel. "Hij is nauw betrokken en denkt er al over na hoe hij dit in zijn bedrijf zo goed mogelijk kan implementeren." Komend seizoen draait het project nog een jaar. Zomer 2025 hopen ze mooie resultaten op te kunnen leveren én hopen ze het project te verlengen met nog twee jaar. Michiel: "Als het aan ons ligt gaan we het project verlengen om hetgeen we nu onderzocht hebben verder te optimaliseren zodat het straks echt praktijkrijp is."

Waterlinzen testimonial                           Waterlinzen testimonial