Onlangs kwamen enthousiaste docenten van 10 verschillende vmbo’s en mbo’s bij elkaar tijdens een werksessies bij Aeres Buitenpost en in het Yuverta-park in Houten, om kennis op te doen over biodiversiteit. Het was ook een actieve werksessie om herstelmaatregelen voor hun eigen schoolterrein te ontwerpen, met behulp van experts van De Vlinderstichting, Cruydt-Hoeck, Nature Nomads en het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW). Een cruciale stap in het project PRO biodiversiteit waarin we onderzoeken hoe (v)mbo’s met onderzoekend leren biodiversiteit en ecologie in hun onderwijs kunnen borgen.

Jojanneke Bijkerk van de Cruydt-Hoeck deelde haar kennis over de aanleg van biodiverse kruidenrijke vegetatie. Veel mensen hebben tegenwoordig last van ‘plantblindheid’ volgens Jojanneke en denken te algemeen over ‘groen’. Maar het is juist super belangrijk om te denken in verbindingen en te begrijpen dat niet elke plantensoort hetzelfde betekent voor haar omgeving – ze hebben ten slotte elk hun specifieke relaties met bijvoorbeeld insecten. In de boomgaard ontdekten we met een grondboring dat de locatie voedselrijk en vochtig is en deze condities waren ook terug te zien in de uitbundig groeiende vegetatie waar met gefaseerd maaibeheer variatie bevorderd wordt.

Na de lunch kropen we in de huid van een insect om op het terrein op zoek te gaan naar wat wij nodig hebben. Elke soort heeft een specifieke behoefte aan voedsel, vocht, veiligheid en plekken voor voortplanting. Het terrein vanuit deze verschillende perspectieven bekijken, helpt in het optimaliseren van inrichting en beheer voor insecten. Door de bril van de glanzende houtmier, het gewone smalsnuitje of het klein vliegend hert bekeken docenten samen onderzoekend het terrein. Zo zorgde deze oefening tegelijkertijd voor waardevolle uitwisseling tussen docenten van verschillende locaties van Friesland tot Zuid-Limburg.

Tot slot werd er met de experts gebrainstormd over de herstelmaatregelen die elke locatie wil gaan nemen. Niet alleen aanleg en inrichting kwamen daarbij aan bod, maar ook het creëren van draagvlak op school en de koppeling met onderwijs. We zijn heel nieuwsgierig naar welke herstelmaatregelen toegepast gaan worden en het effect op biodiversiteit. Deze directe doorwerking van het project maakt het zo leuk om praktijkgericht onderzoek te doen!

Over het project PRO Biodiversiteit: Samen werken we aan biodiversiteit in het groen onderwijs

Dit vierjarige project, dat valt onder het lectoraat Ecologisch Wijs, is een samenwerking tussen diverse groene onderwijsinstellingen, onderzoeksinstellingen, het bedrijfsleven en opleidingsschool Aeres Hogeschool Wageningen en wordt medegefinancierd door regieorgaan SIA.

project PRO Biodiversiteit: Samen werken we aan biodiversiteit in het groen onderwijs Werksessie Biodiversiteit in Aanleg en Beheer Werksessie Biodiversiteit in Aanleg en Beheer